Lærerrommet: Slik snakker du med ungdommer

Hva kan skolen og lærerne gjøre for å få ungdommer som bærer på vanskelige tanker og hemmeligheter til å åpne seg slik at de kan få støtte og hjelp?

Dette er temaet i denne episoden av Utdanningsforbundets podkast «Lærerrommet».  

I studio har vi besøk av Kirsten Resaland som nylig har utgitt boka «Snakk til meg! – gode grep for ærlige samtaler med ungdom.»  Resaland er spesialist i barne -og ungdomspsykologi og har jobbet med ungdommer på mange ulike arenaer de siste 20 årene. 

 Biologien har skrudd tenåringenes følelser opp på maksimalt volum, påpeker hun blant annet – og byr på mange spennende, kloke og konkrete tips til å gjøre det tryggest mulig for tenåringen å åpne seg for foreldre og lærere.  

Fire teknikker 

Det er skadelig for ungdommer å bære på vanskelige hemmeligheter i ensomhet, understreker Kirsten Resaland. Men også mindre problemer og utfordringer kan vokse seg unødvendig store hvis de ikke luftes med en klok og lyttende voksen, påpeker hun.  

I episoden gjennomgår hun de ulike teknikkene tenåringene gjerne tyr til for å holde avstand når voksne prøver å snakke med dem: Pinnsvinet, sangfuglen, kameleonen eller skilpadden er fire avvisningsmetoder som bør møtes på forskjellige måter. Resaland gir lytterne en kort innføring i hvordan gjennom konkrete, nyttige eksempler.   

Portrett av Kirsten ResalandKirsten Resaland er forfatter og spesialist i barne -og ungdomspsykologi. Foto: Lillian Hjellum  

Valideringens utfordringer 

Hun snakker også mye om det grunnleggende i all menneskelig kontakt; nemlig å validere følelser. For hvordan kan en lærer anerkjenne en elevs opplevelse av en situasjon som sann hvis den objektivt sett ikke er det? Hvordan kan læreren - og voksne generelt - støtte elevens følelser uten å akseptere selve virkelighetsbeskrivelsen? Dette spørsmålet drøftes inngående i episoden.  

I tillegg setter Resaland lytterne inn i begrepet ydmyk lytting – steg for steg, og gir tips til hvordan en god elevsamtale kan gjennomføres selv på så kort tid som «lillefri».  

Resaland gir også flere tips til hva lærere som skal ha vanskelige samtaler med unge elever bør være spesielt bevisste på, og snakker blant annet om betydningen av dagsformen – eller det såkalte toleransevinduet. 

Ikke ta slike samtaler hvis du har hatt en dårlig natt, er frustrert på rektor, er veldig sulten eller tissetrengt, anbefaler hun blant annet. 

Podkast for utdanningssektoren 

Lærerrommet går i dybden på ulike tema innen utdanningsfeltet for å gi våre medlemmer ny og oppdatert kunnskap. Den er for alle som jobber i – eller er opptatt av – barnehage og skole. Abonner på Lærerrommet i podkastkanalen din, den er helt gratis. 

Her finner du alle de publiserte episodene av Lærerrommet