Lærerrommet: Møt Utdanningsforbundets nye leder

På nyåret overtar Geir Røsvoll som leder i Utdanningsforbundet. Hvem er han egentlig og hva vil han? I denne podkasten snakker han blant annet om barnehagen, vold mot lærere og hvorfor læreryrket må bli mer attraktivt.

Vi ba utdanningspolitikere og samfunnstopper om spørsmål de ville spurt påtroppende leder i Utdanningsforbundet, Geir Røsvoll, om dersom de sto fast i heisen med han. I denne episoden av podkasten Lærerrommet kan du høre hva han svarer.

Han snakker blant annet om å komme seg vekk fra fokuset på testing og måling i skolen og om behovet for praktiske og estetiske fag og lekens betydning i utdanningen.

Hør den direkte her:

Episode 109: Møt Utdanningsforbundets nye leder

På landsmøtet til Utdanningsforbundet i november ble en ny ledertrio valgt. Ann Mari Milo Lorentzen og Thom Jambak ble valgt til nestledere og Geir Røsvoll ble valgt til leder. I denne episoden av Lærerrommet stiller vi spørsmål til Røsvoll om de store utdanningspolitiske spørsmålene på vegne av ulike parter i utdanningsfeltet.

Kunnskapsminister, Kari Nessa Nordtun (Ap), spør om hva Røsvoll tror blir den største forskjellen på norsk skole om ti år – sammenlignet med dagens skole.
Mens Tor Arne Gangsø i Kommunesektorens organisasjon, KS, stiller følgende spørsmål:

– Hvordan kan godt partssamarbeid bidra til en positiv utvikling av skoler og barnehager?

De andre som stiller spørsmål til Røsvoll i denne episoden er:

• Grete Wold, stortingsrepresentant for Sosialistisk Venstreparti i Utdannings- og forskningskomiteen
  • Abid Raja, stortingsrepresentant for Venstre i Utdannings- og forskningskomiteen
  • Marit Knutsdatter Strand, stortingsrepresentant for Senterpartiet og 1. nestleder i utdannings- og forskningskomiteen
  • Margret Hagerup, stortingsrepresentant for Høyre i Utdannings- og forskningskomiteen
  • Mette Nord, Leder i Fagforbundet
  • Einar Olav Larsen leder av Foreldreutvalget for barnehager (FUB)
  • Marius Chramer, leder av Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG)
  • Petter Andreas Lona, leder i Elevorganisasjonen (EO)

Alle Utdannings- og forskningskomiteens medlemmer fikk tilbud om å sende inn spørsmål til podkasten.

Podkasten for alle i utdanningssektoren

Lærerrommet går i dybden på ulike temaer innen utdanningsfeltet for å gi ny og oppdatert innsikt. Podkasten er for alle som jobber i – eller er opptatt av – barnehage og skole. På gjestelisten vår finner du blant annet forskere, lærere, elever, ledere og politikere. Abonner på Lærerrommet i din podkastkanal, den er helt gratis.

Her finner du alle de publiserte episodene av Lærerrommet.

Les mer om Geir Røsvoll i dette portrettintervjuet i bladet Utdanning