Hva skjer med elevens læring når bekreftelse fra en lærer uteblir? I episode 27 av podkasten Lærerrommet snakker vi om dette og mer rundt lærere og elevers relasjon.
Episodens gjester er førsteamanuensis Mårten Kae Paulsen ved Høgskolen i Innlandet og postdoktor Maria Therese Jensen Universitetet i Stavanger.
Emosjonell støtte
Det ikke nok at læreren støtter og hjelper til faglig, men betyr det at lærere også være forpliktet til å like alle elevene for å sikre at de lærer mest mulig?
Ny forskning Jensen står bak viser at om læreren ser og respekterer eleven, så er det avgjørende for elevens leseutvikling.
– I forskningen når vi snakker om lærer/elev-relasjonen bruker vi ofte begrepet emosjonell støtte. En lærer som viser mye emosjonell støtte blir opplevd av elevene som varm, omtenksom og snill, sier Jensen i Lærerrommet.
Kae Paulsen mener lærer/elev-relasjonen er like viktig på alle skoletrinn for best mulig læring.
Holdninger og tillit
Han trekker fram tre forhold som er viktige i relasjonen, der det første er lærerens holdning og hvilket rom som skapes.
– Det andre er å etablere et forhold til eleven der eleven kan ha tillit til oss som lærere. Det handler også om tillit innenfor klasser, at vi har tillit i den grad at det er mulig å mislykkes og å feile, det å ikke svare til kravene men likevel oppleve en form for anerkjennelse, sier Kae Paulsen.
– Det tredje er selve læreprosessen, at det å lære handler om å være i forandring, om å prøve og feile og om å mislykkes.
For alle
Lærerrommet går i dybden på ulike temaer innen utdanningsfeltet, og gir ny innsikt. Podkasten er for alle som er engasjerte i eller jobber i barnehage, skole eller innen høyere utdanning. Gjestene er forskere, lærere, barnehagelærere, elever, ledere, politikere – eller andre.
Abonner på Lærerrommet i din podkastkanal – det er helt gratis.