Hvordan skape et godt profesjonsfellesskap i skolen?

Hvordan kan lærere og skoleledelse jobbe sammen for å utvikle en delt og felles praksis? Dette er spørsmålene som diskuteres i den nyeste episoden av vår podkast Lærerrommet.

Hør hele episoden her:

I denne episoden møter du Bjørn Bolstad, som har bakgrunn som lærer og rektor og som nylig skrev boka Profesjonsfellesskap i praksis. Den andre gjesten er Cathrine von Porat, rektor ved Sjøskogen skole. De deler innsikt i hvordan profesjonsfellesskap kan utvikles, hvilke utfordringer som kan oppstå, og hvilke konkrete grep som kan styrke samarbeidet mellom lærerne på en skole.

Fra individuell til delt praksis

Læreryrket har gjennomgått store endringer de siste 20 årene. Det har blitt mer profesjonalisert, og det stilles stadig større krav til felles refleksjon og samarbeid. Likevel kan det være krevende for lærere å gå fra en individuell undervisningspraksis til en mer åpen og delt arbeidsform.

Bolstad understreker i episoden at et kjennetegn ved profesjonelle lærende fellesskap er at undervisningspraksisen ikke bare er individuell, men noe som deles og utvikles i fellesskap. Han mener at dette krever en «avprivatisering» av lærernes arbeid – at de ikke bare underviser på sin egen måte bak lukkede dører, men heller åpner for kollegaveiledning, felles planlegging og jevnlig refleksjon over egen praksis.

Von Porat forteller om hvordan dette har blitt en realitet på Sjøskogen skole. Der har de utviklet en felles undervisningsplan. Gjennom systematiske prosesser og tett samarbeid har skolen klart å skape en felles pedagogisk plattform som sikrer at undervisningen er forankret i felles mål og verdier.

Bjørn Bolstad og Cathrine von Porat smiler til kamera. I bakgrunnen ser vi noen klosser med en kvinnelig lærer i et klasserom. Bildet er tatt i podkast-studio.Bjørn Bolstad, forfatter av boka Profesjonsfellesskap i praksis og Cathrine von Porat, rektor ved Sjøskogen skole. Foto: Rikke Bjurstrøm

Konkrete grep for å styrke profesjons-fellesskapet

For å utvikle et sterkt profesjonsfellesskap på en skole, må flere elementer være på plass:

  • Felles verdier og visjoner: Lærerkollegiet må være enige om overordnede mål og prinsipper for undervisningen.
  • Delt praksis: Lærere må samarbeide om undervisningen gjennom kollegaveiledning, aksjonslæring og felles refleksjon.
  • Strukturert utviklingsarbeid: Skolen bør ha klare planer for hvordan de skal utvikle undervisningen, for eksempel gjennom pilotering av nye metoder.
  • Gode kollegasamtaler: Kommunikasjonen mellom lærerne må være konstruktiv og basert på tillit, slik at alle kan lære av hverandre.

Har skoler tid til dette?

En innvending som ofte kommer opp, er om lærere og skoleledere har tid til slike omfattende prosesser i en travel skolehverdag. I podkasten diskuteres det hvordan skoler kan legge til rette for profesjonsfellesskap uten at det går på bekostning av undervisningen.

Vi har mange ulike temaer innen utdanningfeltet i vår podkast Lærerrommet, se alle her