I episode fem av Lærerrommet dreier det seg om lek. Barnas lek, som også engasjerer stadig flere voksne. Forskere, lærer, næringsliv og FN er opptatt av lek.
I Lærerrommet spør vi blant annet: Hva er egentlig lek? Er ikke lek bare lek? Hva kan barn lære når de leker som de ikke kan lære på annen måte? Og må de absolutt lære noe av lek i det hele tatt? Skal leken ha en plass i skolen?
Med oss i episode 5 av Lærrerrommet for å snakke om leken er professor Maria Øksnes i pedagogikk ved lærerutdanningen ved NTNU. Hun forsker på lek. Og vi har med politisk rådgiver Turi Pålerud i Utdanningsforbundet,som også blant anneter er fagpedagog.
Temaet fanger bredt: Hvorfor er FN bekymret for den frie leken? Og hva sier egentlig forskningen om leken?
Også om skolepress og testkultur
Podkasten Lærerrommet passer for alle som jobber med eller er engasjerte i barnehage, skole eller høyere utdanning. Vi henter inn ulik ekspertise i episodene, og har allerede tatt opp flere ulike temaer.
I episode fire dreier det seg om pretestasjon generasjon, skolepress og stress. Episoden er delt i to deler, og er basert på en debatt Utdanninngsforbundet nylig arrangerte. Her kan du på begge delene av episode 4 og møte blant annet helsesista Tale Maria Krohn Engvik og kunnskapsminister Jan Tore Sanner. Forsker Anders Bakken ved Oslo Met tegner først et bilde av hvordan det står til med norske elever, basert på ferske funn:
Episode 4: skolepress, del 1
Episode 4: skolepress, del 2
Episode tre av Lærerrommet dreier seg om testkulturen i skolen, med nasjonale prøver og kartlegginger. Hvordan påvirkes skolen og elevene av det? Møt førsteamanuensis og forsker Sølvi Mausethagen i diskusjon med Steffen Handal i Utdanningsforbundet.
Episode 3: Nasjonale prøver
Om de yngste elevene og om lekser
I andre episoden av Lærerrommet snakker vi om seksårsreformen, og her møter du professor Peder Haug ved Høgskolen i Volda og lærer Siri Skjæveland Lode på Jæren som også er i Utdanningsforbundets sentralstyre. For hva skjedde egentlig da 5- og 6-åringer i Norge fikk skolesekk på ryggen? Var den tidligere skolestarten et eksperiment, eller funker den som den var tenkt?
Episode 2: Seksårsreformen
I Lærerrommets episode én snakker vi om lekser: Har leksene er blitt en gammeldags tvangstrøye, eller er hjemmearbeid etter skoletid bra? Hva er en god lekse? Lekseforsker Kjersti Lien Holte og rektor Mette Krogh diskuterer. Hør på episoden her:
Episode 1: Lekser - bra eller en tvangstrøye?
Vi håper du abonnerer på Lærerrommet og deler podkasten med en venn, kollega eller nabo du tror vil like den.
Det kommer flere episoder med aktuelle temaer om ikke lenge. Vi høres!