Fagnettverket i kroppsøving – hva gjør de?

Fagnettverket i kroppsøving jobber blant annet med temaene tolkning av læreplanene, vurderingspraksis, samt inkluderende undervisning og tilrettelegging.

Fagnettverket består av ti engasjerte kroppsøvingslærere fra grunnskole til videregående skole. Medlemmene er opptatt av litt ulike temaer og jobber for tiden gruppebasert etter hvilke tema de er mest engasjerte i.

Les mer om medlemmene her: Fagnettverk i kroppsøving

Den ene gruppa jobber med problemstillingen tradisjonell, idrettsrettet og instruksjonsbasert undervisning versus inkluderende undervisningsmetoder for hele gruppa. Gruppa mener blant annet at lærere trenger kompetanseheving innen inkludering og tilrettelegging, og jobber med ulike tiltak og innspill knyttet til dette.

Gruppa har blant annet spilt inn dette temaet til vår kurs- og konferanseseksjon, noe som har resultert i disse kursene:

Inkludering og tilrettelegging i kroppsøvingsfaget i grunnskolen

Inkludering og tilrettelegging i kroppsøvingsfaget i videregående opplæring

Den andre gruppa jobber med svømmeundervisning og livredning. De mener det er alt for stor variasjon av tid, ressurser og kompetanse i skolen i dag, og at svømmeundervisningen derfor blir for dårlig for mange barn. I læreplanen står det at barna skal være svømmedyktige etter 4. trinn, men i dag er det ingen kartlegging, verken kommunal, regional eller nasjonal, av om barna faktisk er svømmedyktige når de går ut av 4. trinn.

Den tredje gruppa har sett nærmere på tolkningen av læreplanen og vurderingspraksis. Lærere tolker og praktiserer læreplanen i kroppsøving svært ulikt og noen tolker ikke i det hele tatt (forholder seg ikke til læreplanen), mener gruppa. De peker også på at karaktersnittet i faget er veldig høyt og mener dette undergraver kroppsøvingsfaget som et læringsfag med reelle kompetansemål. De ønsker blant annet å rette søkelyset mot skoleledelsens oppfølgingsansvar.

Har du spørsmål eller innspill til fagnettverket i kroppsøving?

Du kan skrive inn ditt spørsmål/innspill her