- Temanotat: Læreplanar – mellom teori, trendar og tradisjon
- Temanotat: Når gammal kunnskap blir som ny. Om sosiale og emosjonelle kompetansar
- Temanotat: Fag og fornying – sentrale idear og begrep
- Fag og fornying – sentrale idear og begrep. Smakebitar frå temanotatet med problemstillingar til drøfting
- Fagfornyinga – profesjonsutvikling og partsamarbeid. Særtrykk av av artiklar i Bedre Skole 4/20
- Fagfornyinga – profesjonsutvikling og partsamarbeid. Diskusjonssamling og samandrag av artiklar i Bedre Skole 4/20
Lærerprofesjonen har fått et stort ansvar for aktiv medvirkning i fornyelsen av læreplanverket. Arbeidet har nå gått fra en utviklingsfase til iverksettingsfase. Det er nå lærere og ledere skal gjøre læreplanverket til god praksis.
Utdanningsforbundet vil sikre at fagfornyelsen iverksettes nedenfra og innenfra – i profesjonsfellesskapet og i undervisningen der læreren møter klassen og enkelteleven. Lærere, ledere og tillitsvalgte på arbeidsplassene skal i fellesskap bidra til å utvikle sterke profesjonsfellesskap og sette avtrykk i prosesser og resultater i arbeidet med fagfornyelsen.
De overordnede målsettingene beskrives i Stortingsmelding 28 (2015–2016)Fag – Fordypning – Forståelse — En fornyelse av Kunnskapsløftet for fagfornyelsen og er:
- et verdiløft skal komme til uttrykk i alle fag på alle nivå i skolen
- at dybdelæring skal være en gjennomgående tilnærming
- at opplæringen skal innebære en bredere forståelse av hva slags kompetanse elevene må ha for å lykkes som enkeltmennesker og samfunnsborgere i framtidas arbeids- og samfunnsliv.
Dette er målsettinger som kan støttes av et godt læreplanverk, men som må realiseres på den enkelte skole og i det enkelte klasserom og verksted hver eneste dag.
Utdanningsforbundets målsettinger for fagfornyelsen er at:
- Overordnet del skal være et viktig verktøy i planlegging, gjennomføring og evaluering av opplæringen.
- Opplæringen skal bidra til at verdi- og danningsaspektet ved opplæringen kommer til uttrykk i alle fag og på alle trinn.
- Opplæringen skal bidra til bedre sammenheng i og mellom fag og legge til rette for dybdelæring og integrering av tverrfaglige tema i relevante fag.
- Opplæringen blir mer praktisk innrettet, og har større grad av elevmedvirkning. Den skal støtte elevenes personlige utvikling og forberede dem på et arbeids- og samfunnsliv i rask endring.
- Opplæringen har en klar retning, samtidig som det profesjonelle skjønnet blir respektert og ivaretatt.