Se opptaket: Lesing på timeplanen

I anledning FNs internasjonale lesedag arrangerte vi seminaret "Lesing på timeplanen". Her kan du se opptaket.

Seminar om lesing

Det har det siste året vært mye fokus på at leseferdighetene blant norske elever synker. I den nye opplæringsloven heter det at elevene skal ha tilgang til et skolebibliotek og i mai lanserte regjeringen Leslyststrategien. Politisk velvilje er en god start, men hvordan bør vi egentlig jobbe med lesing for å snu den negative trenden?

På seminaret var det innledning ved:
Kjersti Lundetræ, leder av Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger
Linn Therese Myrvold, sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet
Ingvild Fredbo, rektor ved Nordtvet skole i Oslo

Kvelden ble avsluttet med en panelsamtale mellom innlederne og i tillegg Nina Bigum Udnesseter, leder i Skolebibliotekarforeningen og Aina Therese Kverneland, lærer ved Skeiane ungdomsskole og medlem av Utdanningsforbundets fagnettverk i norsk.

Seminaret ble arrangert i samarbeid med Utdanningsforbundets fagnettverk i norsk.