Med utgangspunkt i historien til Johanne som har blitt operert for hjernesvulst to ganger og som følge av det mistet synet og hypofysen som styrer alt av hormoner og som i dag studerer ved UiA, vil vi gå inn i og utforske hva det innebærer å lytte til barnets/elevens stemme.
På denne konferansen stiller vi følgende spørsmål:
Hvordan få til en best mulig hverdag?
Hva har lykkes og hvorfor?
Hva er det som vi ikke har lykkes med?
Hvordan er det å være ung og annerledes og hvordan kan barrierer brytes og hvordan kan mørket bli mindre mørkt.
Dag 1 vil knytte an til Johannes historie og erfaringer og vi spør: Hva kan vi lære av dette?
Dag 2 vil med utgangspunkt i dag 1 gå inn på den uforståelige ungdomstiden og de utfordringer knyttet til denne perioden. Videre vil vi løfte fram prosjektet "Vanlig, men vondt" og se på hvordan man her arbeider med nettopp å lytte til den unges stemme og hvorfor dette er så viktig.
Kursholdere er bl.a.: Johanne Ausel, Olav Ausel, Anders Landmark og Toby Tørresen
Dag 1 09.00 – 12.00 Bakgrunn v/Johanne Ausel og Olav Ausel(far)
To hjernesvulstoperasjoner med tap av syn og hypofyse.
Hvordan oppleves dette som 3 - og 10 åring, hvordan er det å være foreldre, og hva skjer når barnehage og skole plutselig får en hverdag «ute av balanse»?
Ungdomsskoletiden v/Johanne Ausel, Toby Tørresen(sosiallærer ved Haumyrheia skole, Kristiansand), Kristine Ausel(tvillingsøster), Mari Strandberg(venninne) og Olav Ausel
Hva må være på plass hos et barn og en ungdom for å danne et grunnlag for læring?
Vennskap, sosialt liv, slitasje, «vennelister», mobbing og utestengelse; refleksjoner fra Johanne, sosiallærer, søsken og venner.
Faglig tilrettelegging – IOP, bruk av grupperom og smågrupper, forståelse for konsekvenser av hypofysesvikt (fatique)
12.00 – 13.00 Lunsj
13.00 – 16.00 Ungdomsskole til VGS og voksenliv v/ Johanne Ausel
Ideer til en vellykket overgang. Prosessen med oppstart på vgs startet tidlig, med god involvering fra både Johanne, lærere og ledelse på ny skole. Hva førte det til?
Praktisk presentasjon med eksempler og involvering.
Voksenliv – Bachelor på Universitetet, ansvar for en førerhund og egen leilighet. Noe må ha gått bra …
Tanker om livet, fremtiden og virkeligheten.
Boka øyeblikk, sykdom, skole, familie, små og store hendelser, håp om et godt nok liv.
Samtale om støtteapparatets rolle og betydning Toby Tørresen og representant for PP- rådgiver
Dag 2 09.00 – 11.00 Vanlig, men vondt. v/Toby Tørressen «Vanlig, men vondt» er et gruppeopplegg for ungdom som har opplevd samlivsbrudd. Opplegget har som mål å ivareta de unges behov ved samlivsbrudd. Hvordan kan dette gjøres? Gruppeopplegget ønsker å utnytte styrken som ligger i å dele erfaringer, tanker og følelser med andre som har tilsvarende opplevelser
11.00 – 12.00 Den uforståelige ungdomstiden v/Anders Landmark, psykoanalytiker og psykologspesialist i klinisk arbeid med barn og unge Den uforståelige ungdomstiden – Om å skape sammenheng mellom den indre og ytre og verden. Barn trenger å bli sett og hørt og tatt vare på av jevnaldrende og voksne rundt seg for å opprettholde god psykisk helse- - hvordan får vi det til? Med dette som utgangspunkt vil vi løfte fram følgende: 1. om ungdomstid som utviklingsfase 2. hva når ungdommen synes det er vanskelig å bli sett og hørt - om skam og verdiløshet. 3. de følelsesmessige effekter ungdommens stemme kan ha på oss som vil hjelpe 4. hvordan kan vi hjelpe til med å finne sin egen stemme?
12.00 – 13.00 Lunsj
13.00 – 16.00 Den uforståelige ungdomstiden fortsetter, v/ Anders Landmark
Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakeren vil bli fakturert ved avbud etter avmeldingsfristen.