Målgruppe: Kurset inngår i kursrekken til Utdanningsforbundets spesialistutdanning i pedagogisk-psykologisk rådgivning. Kurset er åpent og relevant for ansatte i skole og barnehage
Innhold:
Carl Rogers tre kjerneholdninger; kongruens, aksept og empati
Fasilitering fra kursholder av deltagernes egne utfordringer i konflikter – metarefleksjoner over denne fasiliteringen – generering av læring om fasilitering
Relatering av denne læringen til fasiliterende arbeid med klienters konfliktadferd, og deres utfordringer i konflikter.
Menneskers ulike virkelighetsoppfatning; observasjoner og tolkninger
Konfliktforståelse; bl a dimensjoner i konflikt, eskalering, debatt og dialog
Verktøy for konflikthåndtering; - Sak og prosess; hersketeknikker - Trykk- og trekk-kommunikasjon - Opptrappende og nedtrappende språk - Offensiv og defensiv håndtering av konflikter - Kjerneytelsesmodellen
Målsetting: Målet er at deltagerne skal få utvidet kunnskap om konflikter, konfliktadferd samt ferdigheter i å fasilitere klienters erkjennelse av egne utfordringer i konflikter. De skal utfordres til å relatere denne kompetansen til sin egen konfliktadferd, og slik bli i stand til å bistå klienter i rådgivning med å forbedre klientenes konflikthåndteringsstrategier.
Deltagerne må bringe med seg eksempler fra egen praksis, som utgangspunkt for fasilitering, refleksjon over fasiliteringen, og for å generere konkret innhold til kurset.
Arbeidsformene vil veksle mellom øvelser, refleksjon, simuleringer, dialog og forelesning.
Om kursholderen: Kursleder Kjell Ribert (www.ribert.no) er master i konfliktmegling, adjunkt med videreutdanning i spesialpedagogikk, sosiologi og antropologi, i tillegg til å være sertifisert focusing trainer fra The Focusing Institute. Han har solid fagkompetanse innen kommunikasjon, veiledning/coaching, konflikthåndtering og andre prosesser mellom mennesker. De siste 20 årene har han også hatt en rekke oppdrag hvor fokus spesielt er rettet mot veiledning av ansatte med kulturell og språklig minoritetsbakgrunn. Han har utviklet integreringsprogrammet «Mentor», som han også fasiliterer. Kjell Ribert har de siste årene også vært kursholder på Utdanningsforbundets lederkurs; «Mellom krav og støtte. Lederen som balansekunstner»
Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakeren vil bli fakturert ved avbud etter avmeldingsfristen.