Oppmerksomt nærvær i møte med barn og unge

Om arrangementet

Hvor og når?
mandag 24. april kl. 09:00 - tirsdag 25. april kl. 16:00

Lærernes hus

Osterhaus' gate 4 A, 0183 OSLO

Vis i Google Maps
Pris

2 800,- (medlem av Utdanningsforbundet)

3 500,- (andre)

Praktisk ansvarlig

Gunn Gallavara
E-post: [email protected]

Faglig ansvarlig

Per Arneberg
E-post: [email protected]
Telefon: 41624135

Utgangspunkt for kurset er økningen i stressrelaterte lidelser hos barn og unge. Hvordan kan vi hjelpe dem? Hva har vi som fagfolk å stille opp med?

Bindende påmeldingsfrist: 27. mars 2017

Målgruppe: Kurset inngår i kursrekken til Utdanningsforbundets spesialistutdanning i pedagogisk-psykologisk rådgivning, men er åpent for alle som er opptatt av temaet.

Kursholdere: Anne Sælebakke og Anne Grethe Brandtzæg, med bidrag fra Michael de Vibe fra Folkehelseinstituttet, og Ingeborg Egebjerg og Astri Lindberg fra RBUP Øst og Sør.  

Arrangør: Utdanningsforbundets spesialistutdanning i pedagogisk-psykologisk rådgivning og Folkehelseinstituttet og RBUP Øst og Sør

Om kurset
Utgangspunkt for kurset er økningen i stressrelaterte lidelser hos barn og unge. Hvordan kan vi hjelpe dem? Hva har vi som fagfolk å stille opp med? En sak er rammene rundt elevene, både på hjemmebane og på skolen. På dette kurset ser vi mer på hvordan den enkelte fagperson kan styrke sin personlige kompetanse for å kunne møte og hjelpe barn og unge på best mulig måte. Mindfulness er en metode for å styrke evnen til nærvær og empati. Den fremmer helse og selvregulering av stress, oppmerksomhet og følelser, og kan forebygge utbrenthet i yrkesrollen og øke relasjonskompetansen i profesjonsrollen.  Med andre ord styrker det evnen til å se og møte den enkelte eleven, der eleven er, på en helsefremmende måte.

Vi kommer til å ta for oss følgende tema:

  • Hva er personlig kompetanse? Hvordan kan den styrkes? Referanser til skolens formål og generelle del av læreplan.
  • Generasjon perfekt. Helsemessige konsekvenser av langvarig stress.
  • Oppmerksomt nærvær/ mindfulness? Hva er det og hvordan trene det?
  • Hvilke dokumenterte effekter kan slik trening ha? (Michael de Vibe)
  • Stressmestring og styrking av personlig kompetanse i profesjonsrollen     
  • Trygg tilknytning – hva krever det av den voksne? (Astrid Lindberg)     
  • Sosial og emosjonell læring – en nøkkel til å hjelpe seg selv og andre (Ingeborg Egebjerg)
  • Om trening av nærvær for barn og unge; nøkkel til konsentrasjon, læring, selvregulering og empati.
  • Hvordan bringe dette inn i våre liv? Praktisk trening i oppmerksomt nærvær i en travel hverdag.

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakeren vil blir fakturert ved avbud etter påmeldingsfristen.