Etikk og rådgivning

Om arrangementet

Hvor og når?
mandag 22. mai kl. 09:00 - tirsdag 23. mai kl. 16:00

Lærernes hus

Osterhaus' gate 4 A, 0183 OSLO

Vis i Google Maps
Pris

2 800,- (Medlem)

3 500,- (Andre)

Praktisk ansvarlig

Gunn Gallavara
E-post: [email protected]

Faglig ansvarlig

Per Arneberg
E-post: [email protected]
Telefon: 41624135

Obligatorisk basiskurs for deltakere i Utdanningsforbundets spesialistutdanning i pedagogisk-psykologisk rådgivning.

Bindende påmeldingsfrist: 2. mai
Målgruppe: Obligatorisk basiskurs for deltakere i Utdanningsforbundets spesialistutdanning i pedagogisk-psykologisk rådgivning.

Lærerprofesjonens etiske plattform er ikke en medlemsetikk, men en profesjonsetikk for lærere, barnehagelærere, skoleledere og styrere. Det betyr imidlertid ikke at plattformen og Utdanningsforbundet arbeid med profesjonsetikk ikke er relevant for oss som er medlemmer i spesialistutdanningen. Verdigrunnlaget er det samme for oss som for lærere. Utfordringen blir hvordan vi arbeider videre med profesjonsetikken i vår sammenheng og hvordan vi møter etiske utfordringer i vårt arbeid.

Dette kurset vil nettopp ta opp disse problemstillingene og er et obligatorisk kurs i profesjonsetikk i spesialistutdanningen.

I forkant av kurset oppfordres deltakerne til å nedtegne eksempler fra egen praksis på etiske utfordringer og dilemmaer.

Innholdet i kurset er lagt opp med sikte på følgende utbytte:

  • Å bli kjent med noen grunnleggende moralfilosofiske emner, etiske begreper og tenkemåter
  • Å se profesjonsetikkens rolle og betydning i fagutøvelsen
  • Å gjenkjenne og gjennomtenke etiske utfordringer i rådgivningsarbeidet med vekt på menneskesyn
  • Å utfordres på etiske sider ved rådgivningsarbeidets grunnforståelse
  • Å se de etiske utfordringene når en samarbeider med andre
  • Å gi en innføring i Lærerprofesjonens etiske plattform og dens relevans for rådgivere
  • Å trenes i etisk refleksjon

Om kursholder: Lars Gunnar Lingås er fil dr og dosent emeritus i profesjonsetikk og veiledning ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Han var konsulent for Utdanningsforbundet i arbeidet med å utvikle Lærerprofesjonens etiske plattform. Han har utgitt boka Etikk for pedagoger (2014) og er med redaktør av antologiene Pedagogisk veiledning (2013) og Utdanningsvalg – identitet og danning (2016).

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakeren vil blir fakturert ved avbud etter påmeldingsfristen.