Hvordan forstå, forebygge og håndtere utfordrende adferd hos elever?

Om arrangementet

Hvor og når?
onsdag 29. jan. kl. 10:00 - 15:00

Lærernes hus

Osterhaus' gate 4 A, 0183 OSLO

Vis i Google Maps
Påmeldingsfrist

15.01.2025

Pris

250,- (Medlem)

500,- (Ikke-medlem)

Praktisk ansvarlig

Marianne Aagedal
E-post: [email protected]
Telefon: 92428980

Faglig ansvarlig

Hege Cecilie Hammer
E-post: [email protected]
Telefon: 48024062

Arbeid med elever som er utfordrende beskrives av lærere som noe av det vanskeligste når det gjelder utøving av klasseledelse. Krevende atferd utfordrer lærerens autoritet, forstyrrer læringsprosesser og kan skape sterk stressopplevelse hos både elever og lærere. Dette er et praktisk kurs med fokus på forståelse av og verktøy for å håndtere utfordrende adferd i klasserommet.

Gruppepris for dette kurset:
750,- (gruppepris for medlemmer, inntil 9 personer)
1000,- (gruppepris for medlemmer, mer enn 9 personer)

I tillegg til enkeltpåmeldinger tilbyr vi nå gruppepris for medlemmer av Utdanningsforbundet. Ved gruppepåmelding skal kun en fra gruppen registrere seg som deltaker, og deretter huke av for valgte gruppestørrelse. Lenke til kurset blir da sendt ut til denne personen.

Målgruppe: Lærere og ledere i skolen (kurset vil være aktuelt for alle alderstrinn)

Kurset vil foregå i Lærenes hus, men det vil også bli mulig å følge kurset digitalt. Det blir gjort opptak, slik at påmeldte deltakere vil kunne se opptaket i 14 dager.

For å håndtere utfordrende adferd hos elever, trenger lærere kunnskap om ulike typer utfordrende atferd og hvordan en best kan gripe vanskelige situasjoner an. En slik kunnskap vil for det første gi mestringstro og motivasjon til å gå inn i de vanskelige situasjonene. Men det vil være like viktig for å kunne forebygge uønskede hendelser. 

Målet med kurset er å gi deltakerne et grunnlag for bedre forståelse av både problemstillingen og hvilke tiltak som kan være hensiktsmessige. Du kan melde deg på dette kurset individuelt, men det vil være nyttig å delta sammen med kollegaer for å kunne reflektere sammen. 

Kurset vil belyse denne problemstillingen fra ulike vinkler, og vil blant annet handle om: 

  • Hvordan forstår vi utfordrende adferd?
  • Elever i kontekst
  • Ulike typer negative handlinger (både hos barn og ungdommer)
  • Betydningen av kvalitet i interaksjoner
  • «Banking time» - kvalitetstid mellom pedagog og elever
  • Stressteori
  • Selvregulering
  • Autorative klima – blanding av relasjonsvarme og krav

Arbeidsmåten blir framlegg, med påfølgende refleksjonsrunder. Det vil også gitt anbefaling om litteratur.

Om kursholder
Pål Roland har dr grad i spesialpedagogikk og arbeider til daglig ved Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger. Han har skrevet flere artikler og bøker relatert til det aktuelle temaet. I tillegg til forskningen har han arbeidet i ca 15 år med elever som har alvorlige atferdsvansker.

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakeren vil bli fakturert ved avbud etter avmeldingsfristen.