Et godt skolemiljø for alle - kurs med Inger Bergkastet

Faglig ansvarlig

Hege Cecilie Hammer
Telefon: 48024062

Trygghet og trivsel er viktig for læring, men undersøkelser viser at altfor mange elever opplever skolemiljøet som utrygt. Alle skoler jobber allerede for et godt skolemiljø. Likevel kan det være oversette muligheter som det kan være verdt å ta tak i. Dette kurset vil ha fokus på hvordan skolen gjennom en fellesskapende didaktikk kan skape psykologisk trygghet og dermed forebygge mobbing og utenforskap.

Målgruppe: Lærere og ledere i grunnskole og videregående opplæring, faglig og administrativt støttesystem, lærerstudenter.

Du kan delta digitalt, eller komme til Lærernes hus. Om du kommer til Lærernes hus spanderer vi lunsj.

Et trygt og godt skolemiljø betyr at både elever og ansatte kjenner seg trygge og føler tilhørighet til fellesskapet. For å utøve og utvikle det profesjonelle skjønnet i de komplekse spørsmålene som dukker opp i skolehverdagen, vil det kreves et systematisk og helhetlig arbeid over tid. Elevene vil være de viktigste informantene i arbeidet, og elevmedvirkning vil derfor bli et gjennomgående tema.

Andre byggesteiner i arbeidet med et trygt og godt skolemiljø som vi jobber med på kurset vil være

• Inkluderende undervisning, faglig sosialt og emosjonelt
  • Omsorgsfull kontroll
  • Gode relasjoner
  • Trygt og godt samarbeid med de foresatte

Kurset vil være praksisnært, og kursdeltakerne vil få nyttige råd, tips og perspektiver de kan ta med seg tilbake til skolen og klasserommet.

Om foreleser
Inger Bergkastet har lang erfaring som lærer, sosiallærer, praksislærer og veileder. Gjennom mange år var hun leder av Læringsmiljøteamet i Oslo kommune. Hun har også vært prosjektleder for barnehage- og skoleutvikling ved Senter for livslang læring ved Høyskolen i Innlandet. Inger er en etterspurt og populær foredragsholder og kursleder, og gir deg som kursdeltaker nyttige råd, tips og perspektiver du kan ta med deg tilbake til skolen og klasserommet.

Gruppepris for dette kurset:
750,- (gruppepris for medlemmer, inntil 9 personer)
1000,- (gruppepris for medlemmer, mer enn 9 personer)

I tillegg til enkeltpåmeldinger tilbyr vi nå gruppepris for medlemmer av Utdanningsforbundet. Ved gruppepåmelding skal kun en fra gruppen registrere seg som deltaker, og deretter huke av for valgte gruppestørrelse. Lenke til kurset blir da sendt ut til denne personen.