Inkludering og ivaretakelse – til barns beste?

Om arrangementet

Hvor og når?
onsdag 04. juni kl. 10:00 - 16:00

Lærernes hus

Osterhaus' gate 4 A, 0183 OSLO

Vis i Google Maps
Påmeldingsfrist

04.06.2025

Pris

Gratis

Praktisk ansvarlig

Marianne Aagedal
E-post: [email protected]
Telefon: 92428980

Faglig ansvarlig

Marthe Kragebøl Norvalls
E-post: [email protected]
Telefon: 92602904

Er du medlem i Utdanningsforbundet og jobber i utdanningsadministrasjonen på ulike nivå eller i det kommunale, fylkeskommunale eller statlige støttesystemet rundt barn, unge og voksne? Da er denne konferansen for deg! Konferansen arrangeres i Lærernes hus i Oslo, men du kan også delta digitalt.

Målgruppe: Utdanningsforbundets medlemmer i det faglige og administrative støttesystemet (FAS)

Velkommen til en inspirerende dag med variert program og faglig påfyll sammen med kollegaer i Lærernes hus i Oslo. Du kan også følge konferansen digitalt direkte og i opptak.


Program (med forbehold om endring)

Åpning av konferansen
Ida Næss Hjetland, sentralstyremedlem, Utdanningsforbundet.

Inkluderingens balansekunst – mellom individ og fellesskap
Marit Uthus, førsteamanuensis i spesialpedagogikk, NTNU

Hvordan ivareta barn og unge som har opplevd krig og flukt?  - Kriser og traumer i et pedagogisk perspektiv
Jon-Håkon Schultz, professor ved institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT, Norges arktiske universitet.

Ivaretakelse av hjelpere – er vi ikke betalt for å tåle dette?
Marie Haavik, psykologspesialist

Barnets beste-vurderinger - når juss møter barns hverdag

Grethe Gilstad, advokat

Når vi sier at vi handler til barnets beste – hvem sitt beste snakker vi egentlig om?
Birger Emanuelsen, forfatter

Ida Næss Hjetland er sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og leder kontaktforum for faglig og administrativt støttesystem.

Marit Uthus er førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Uthus leder for tiden det statlig finansierte prosjektet INCLUSCHOOL.

I dette innlegget stiller hun spørsmålet om vi i Norge har misforstått inkludering i skolen ved å tenke at individuelt tilrettelagt opplæring står i veien for denne og derfor skal reduseres til et minimum. Hun utfordrer også idéen om at inkludering i ordinære klasserom er godt for alle elever alltid, og skisserer nye muligheter med det hun kaller inkluderingens balansekunst - mellom individ og fellesskap. Uthus tar utgangspunkt i en skolekontekst, men temaet og dilemmaene vil også være overførbart og relevant for støttesystemet rundt barn i barnehage.

Jon-Håkon Schultz, professor ved institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT, Norges arktiske universitet. Hans forskningsarbeid omfatter barn og unge som er utsatt for traumatiske hendelser, og hvordan vi i barnehage og skole kan gi best mulig hjelp i etterkant av kriser og traumer.

I dette innlegget vil Jon-Håkon Schultz presentere hvordan traumatisk stress påvirker læring og hvilke pedagogiske tiltak som er effektive og hjelpsomme. Hjelpere i støttesystemet kan utgjøre en betydelig forskjell for traumatiserte barns trivsel, lek og læring.

Marie Haavik er psykologspesialist i klinisk voksenpsykologi, og har hovedsakelig arbeidet med vold, traumer, og funksjonshemming. Hun har undervist om og vært opptatt av ivaretakelse gjennom hele sin yrkeskarriere, og har sammen med Siri Toven skrevet boken «Ivaretakelse av hjelpere. Er vi ikke betalt for å tåle dette?» (Universitetsforlaget 2020).

I dette innlegget vil Marie Haavik ta utgangspunkt i boken hun har skrevet. Å arbeide i støttesystemet rundt barn, unge og voksne kan oppleves relasjonsintensivt, både i møte med brukerne, men også i møte med andre profesjonelle. Ivaretakelse av hjelpere er avgjørende for de ansattes del, men det vil også påvirke tilbudet til brukerne. Hjelpere som har det bra på jobb, yter også bedre hjelp. For å forebygge arbeidsbelastninger og slitasje som følge av jobben er det behov for verneutstyr, i form av kunnskap om slike arbeidsbelastninger, og hvordan best møte dem.

Grethe Gilstad er advokat med bakgrunn fra Statsforvalteren, tingretten og som leder for kontrollkommisjon innen psykisk helsevern for barn og unge. Gjennom sitt arbeid har hun sett hvor avgjørende det er at voksne går frem på riktig måte i kontakten med barn. I 2025 ga hun ut boken En praktisk håndbok om barnets beste - når juss møter barns hverdag.

I dette innlegget bruker Grethe Gilstad sin erfaring fra praksisfeltet, når hun snakker om sammenhengene mellom jussen og det barnefaglige arbeidet og hvordan vi kan gjøre gode vurderinger av barnets beste. Gilstad vil presentere en arbeidsprosess som kan brukes når en gjør barnets beste-vurderinger i saksbehandling.

Birger Emanuelsen er en prisbelønnet forfatter fra Tromøya. Han har bakgrunn som rådgiver i Leger Uten Grenser, forlagsredaktør og taleskriver for regjeringen. Han har også lang erfaring som lærer i videregående skole. Han ga i 2024 ut boken Før de forsvinner. Et forsøk på å forstå hva barn er.

I dette innlegget deler Birger Emanuelsen sine refleksjoner rundt barnets beste. Når vi sier at vi handler til barnets beste – hvem sitt beste snakker vi egentlig om? Gjennom et rikt kildetilfang utfordrer han våre forestillinger om barnets verdi og betydning, og hvordan vi får oss til å behandle dem.