Konkrete tips til visuelle og kreative undervisningsopplegg.
Velkommen til kurs for historielærere i videregående skole. Å undervise i historie setter store krav til blant annet variasjon i undervisningen og lærernes vurderingskompetanse. Målet med dette kurset er å gi deltakerne konkrete tips til visuelle og kreative undervisningsopplegg som man kan benytte med en gang, samt bidra til å skape en mer homogen vurderingspraksis blant historielærere i forbindelse med gjennomføring av muntlig eksamen.
Fra programmet:
Tema 1: Visuelle & kreative undervisningsopplegg:
Hovedfokus på visuelle og kreative undervisningsopplegg, hvor det gis tips til konkrete undervisningsopplegg
Anbefalte filmer/dokumentarfilmer med tilknyttet undervisningsopplegg
Hvordan man kan benytte spill og metoder i undervisningssammenheng
Tema 2: Vurderingspraksis muntlig eksamen:
Hovedfokus i denne delen er eksamensvurdering. En gjennomgående utfordring i historiefaget er å få til en mest mulig lik vurderingspraksis uavhengig av skoletilhørighet.
Hva kan kjennetegne gode eksamensspørsmål ut fra kompetansemålene?
Analysere videopptak av elever i eksamenssituasjon og diskutere eksaminator/sensorrolle og vurdering
Tips og råd om eksamensforberedelse
Kursholdere:
Glenn Thore Helgø: Lektor og underviser i historie, samfunnsfag, psykologi og idrett. Han har tidligere holdt flere kurs for Utdanningsforbundet i programfaget psykologi. Morten A. Iversen: Lektor og underviser i samfunnsfag, historie og politikk og menneskerettigheter Han er lærebokforfatter i samfunnsfag og var bidragsyter til antologien «Folkemordenes svarte bok». Han har også tidligere vært foredragsholder på fagkurs for Utdanningsforbundet. Både Morten og Glenn Thore er ansatt på Frogn videregående skole.
Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakeren vil blir fakturert ved avbud etter påmeldingsfristen.