Klasseledelse

Om arrangementet

Hvor og når?
onsdag 29. mars kl. 10:00 - 16:00

Lærernes hus

Osterhaus' gate 4 A, 0183 OSLO

Vis i Google Maps
Pris

750,- (Medlem)

1 800,- (Ikke-medlem)

500,- (Student/pensjonist)

1 250,- (Medlem - begge dager)

3 400,- (Ikke-medlem - begge dager)

750,- (Student/pensjonist - begge dager)

Praktisk ansvarlig

Marianne Aagedal
E-post: [email protected]
Telefon: 92428980

Faglig ansvarlig

Per Arneberg
E-post: [email protected]
Telefon: 41624135

Klasseledelse bygger på positive relasjoner, men så mye som 70-80% handler om god planlegging, god undervisning og proaktiv mestring situasjoner som oppstår i klassen.

Målgruppe: Lærere, skoleledere, rådgivere
Bindende påmeldingsfrist: 7. mars

Vi inviterer til to dager med kurs i Lærernes hus. Den første dagen vil Mirjam Harkestad Olsen snakke om pedagogiske relasjoner i skole. Dag 2 snakker Terje Ogden om klasseledelse. Det er fullt mulig å delta på enkeltdager, men du vil få reduksjon i prisen dersom du melder deg på begge.

Dag 2 
Klasseledelse
Klasseledelse bygger på positive relasjoner, men så mye som 70-80% handler om god planlegging, god undervisning og proaktiv mestring situasjoner som oppstår i klassen. God klasseledelse handler om å flytte kontroll fra lærer til elever, slik at elevene utvikler selvregulerings ferdigheter. Det forutsetter at elevene samarbeider og er villige til å bidra, og fokus er mer på ansvar enn på lydighet, og på indre mer enn på ytre kontroll.

God klasseledelse forutsetter at lærere har nødvendige ferdigheter i å skape produktiv arbeidsro i klasser med ulike forutsetninger og behov. Men det forutsetter også en problemløsende holdning til problemer som oppstår i skolehverdagen for å forebygge ytterligere opptrapping eller hindre at uønskede situasjoner gjentar seg. Den grunnleggende holdningen kan beskrives som pågående og utholdende innsats for å sikre et inkluderende og positivt læringsfellesskap. 

Program:
Kurset denne dagen vil løfte fram følgende:

  • Gode elev-lærerrelasjoner som en forutsetning for et godt læringsmiljø
  • Betydningen av hensiktsmessige regler og rutiner
  • Bevissthet om miljøets atferdregulerende funksjon
  • Forståelse for konsekvensenes betydning i møte med elevene
  • Den oppmerksomme lærer
  • Forebygging og mestring av vanskelige situasjoner

Om foredragsholder:
Terje Ogden er forskningsdirektør ved atferdssenteret – Unirand og professor II ved Psykologisk institutt. Han har skrevet en rekke lærebøker og forskningsartikler, blant annet boken «Klasseledelse Praksis, teori og forskning» og forsket på alvorlige atferdsproblemer blant barn og unge.

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakeren vil blir fakturert ved avbud etter påmeldingsfristen.