Gamification og spillpedagogikk som motivasjon

Om arrangementet

Hvor og når?
onsdag 26. april kl. 10:00 - 15:30

Lærernes hus

Osterhaus' gate 4 A, 0183 OSLO

Vis i Google Maps
Pris

750,- (medlem)

1 800,- (ikke-medlem)

500,- (student)

Praktisk ansvarlig

Brit Adam
E-post: [email protected]
Telefon: 95966175

Faglig ansvarlig

Bjørg Johanna Sundøy
E-post: [email protected]

Mange elever sliter med lav motivasjon, hva kan man gjøre med det? På dette kurset viser vi hvordan bruk av gamification og spillpedagogikk kan motivere elever til ekstra innsats.

Målgruppe: lærere på yrkesfag og ungdomsskole

Mange elever sliter med lav motivasjon, hva kan man gjøre med det? På dette kurset viser vi hvordan bruk av gamification og spillpedagogikk kan motivere elever til ekstra innsats. Det blir en blanding av presentasjoner og workshop med eksempler fra forskjellige metoder for gamification og Motivational Classroom System (MCS). MCS er et rammeverk som er laget til bruk i skolen og basert på regler fra dataspill som mange elever kjenner fra før. Begreper som gamification, MCS og spillpedagogikk vil bli definert og forklart på kurset. Vi vil også legge opp til at deltakerne får tid til å utvikle sine egne gamifiserte metoder og systemer.

Vi vil vise eksempler fra MCS-et Heimdalls Quest som er utviklet og prøvd ut av yrkesfaglærere ved Heimdal vgs i Trondheim. Metoden er også i tatt bruk ved  flere ungdomsskoler og videregående skoler i Norge. I Heimdall’s Quest tar elevene roller fra norrøn mytologi, og må jobbe sammen i team for å beseire spillets utfordringer. Ved å vise god innsats og samarbeide godt i team, kan elevene oppnå fordeler i spillet og påvirke sin egen skolehverdag. Målet er at elevene lærer å ta mer ansvar for sin egen læring, og at de skal bli motiverte til å gi en ekstra innsats og bedre sine skoleprestasjoner. De som har tatt det i bruk kan fortelle om mindre frafall fra yrkesfag, bedring av orden- og atferd, bedre eksamensresultater og bedre klassemiljø. I tillegg viser forskning at gamification har positive effekter på motivasjon, læring og klassemiljø. Vi vil legge fram noe av denne forskningen i løpet av kurset.

Man trenger ikke ha forkunnskaper om dataspill for å delta. Alle må ha med seg PC. Kursdeltakerne får tilgang til Heimdall’s Quest (MCS) til bruk i sine klasser.

Om foredragsholderne:
Jason Ready og Karl Arne Dalsaune er lærere ved Heimdal vgs i Trondheim. Madeleine Lorås er lektorstudent i informatikk ved NTNU. Jason har skrevet masteroppgave i lærerprofesjon og yrkesutøvelse om temaet Motivational Classroom System. Han er nå med på et Erasmus+ internasjonalt prosjekt: Creative InternPrize, med fokus på yrkesfag. Både Jason og Karl Arne har vært med å utvikle motivasjonssystemet Heimdall’s Quest. Karl Arne er aktiv i Lær Kidsa Koding og er koordinator for Kodeklubben Heimdal, der vgs-elever får opplæring i å holde kurs i koding for elever i grunnskolen. De har begge holdt foredrag på flere konferanser, blant annet IT-konferansen 2016, NKUL og SETT2016. Madeleine skriver masteroppgave om gamification.

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakeren vil blir fakturert ved avbud etter påmeldingsfristen.

Avbildet: Jason Ready
Jason Ready

Heimdal videregående skole

Avbildet: Karl Arne Dalsaune
Karl Arne Dalsaune

Heimdal videregående skole

Avbildet: Madeleine Lorås
Madeleine Lorås

lektorstudent i informatikk ved NTNU