Fullt hus på Pedagogisk kafè om ettåringen i barnehagen

På årets første dag med sommerlignende temperaturer og strålende sol var det fullt hus på Amalies Hage på Hovedbiblioteket da Utdanningsforbundet Bergen inviterte til samtale om hvorvidt ettåringen er klar for barnehagen.

I panelet satt barnehagelærer Matilde Bø, psykologspesialist Guro Traae Magnusson og høgskolelektor (HVL) Kristine Hjelle. Disse belyste spørsmålet fra ulike vinkler, men virket helt samstemte på en ting; barnehagen kan være et veldig bra sted å være for ettåringen så lenge noen viktige forhold er på plass. Mesteparten av samtalen og debatten snudde således problemstillingen på hodet; er barnehagen klar for ettåringen, og hva er det som eventuelt skal til for at barnehagen skal være et bra sted å være for de aller minste?

Noe av det som ble lagt vekt på var at tilknytning og den emosjonelle utviklingen er helt sentrale faktorer, og at forholdene i barnehagen må ligge til rette for at de ansatte kan møte hvert enkelt barn på disse områdene. For å få til det ble det påpekt at rammevilkårene må være gode, blant annet med nok ansatte, ikke for store grupper, og egnede fysiske omgivelser. Og dessuten at det er helt sentralt med motiverte og kompetente ansatte, gjerne med spisskompetanse på ettåringens særegne måte å leke- og kommunisere på. Foreldrene ble også trukket frem. De må gjøres trygge, og kanskje burde det vært innført 6-timers dag for småbarnsforeldre, slik at barna kan få noe kortere dager i barnehagen?

Utdanningsforbundet la vekt på at innføringen av en bemanningsnorm og pedagognorm har vært bra og viktig, men at normene som er innført fortsatt ikke er gode nok – og at det derfor er viktig å fortsette kampen for bedre rammevilkår -og for mer kompetanse inn i barnehagen.