Lærernormen SKAL følges!

For elevene betyr det lite om årsaken til at lærernormen brytes er dårlig kommuneøkonomi, høy lånerente, eller demografiendringer i befolkningen. Elevene trenger at lærernormen følges.

(Leserinnlegget ble først publisert i Trønderavisa/Trønderdebatt 5.februar 2025. Skrevet av Ståle Bonsaksen, Utdanningsforbundet Trøndelag og Ivan Telatin, Utdanningsforbundet Verdal)

LÆRERNORMEN SKAL FØLGES

Utdanningsforbundet i Verdal har varslet statsforvalteren om omfattende brudd på lærernormen. Det mangler over 13 lærerstillinger i kommunen. Når lærernes tillitsvalgte slår alarm, er det verdt at politikere og lokalsamfunn lytter. Å bryte opplæringsloven er alvorlig.  

Vi som jobber i skolen, har et etisk ansvar for å si fra når barn og unge ikke får den oppfølgingen de har behov for, og lovfestet rett til. Som hovedtillitsvalgt i Verdal Grethe Dyrstad sier til Trønderavisa; - kommunen må følge loven.

Loven sier at det ikke skal være mer enn 15 elever per lærer på 1. til 4.trinn. På mellom- og ungdomstrinnet skal det ikke være mer enn 20 elever per lærer. Så hvorfor er Utdanningsforbundet så opptatt av lærernormen? Jo, det fordi det handler om elevenes grunnleggende rett til likeverdig opplæring.

Uten lærernormen vil klassene bli større. Hver elev vil få mindre oppfølging faglig og sosialt. Elevene som trenger læreren sin mest, blir de som rammes hardest. Uten lærernormen vil opplæringa bli dårligere, og ulikhetene i skolen og i samfunnet vil øke.

Kommunenes organisasjon KS er også opptatt av lærernormen. Men ikke fordi de vil forsvare den. KS mener normer i skole og barnehage styrer kommunenes pengebruk for mye, og vil ha dem bort. Det advarer vi i Utdanningsforbundet sterkt imot.

Vi kan ikke akseptere at det kuttes i kvaliteten i barn og unges utdanning for at kommunene skal få mer «frihet» og politikerne mer handlingsrom. KS må forholde seg til lærernormen slik den er ment; som en minimumsnorm som skal ligge i bunn. Annen fagkompetanse og støtte som elevene trenger i klasserommet skal komme i tillegg.

Utdanningsforbundet Trøndelag har undersøkt alle kommuner i landet. Klassekampen publiserte denne uken tall som viser at hele 125 kommuner bryter lærernormen, som er langt flere enn tidligere. Det er 15 trønderske kommuner på denne lista. Det betyr at tusenvis av norske elever ikke får den opplæringen de har rett på.

Det er bra at politikere i Verdal og andre kommuner uttrykker støtte til tillitsvalgte som melder fra, og som peker på konsekvensene når normene brytes. Og vi i Utdanningsforbundet kommer til å fortsette å si fra når kommunene bryter loven.

For elevene betyr det lite om årsaken til at lærernormen brytes er dårlig kommuneøkonomi, høy lånerente, eller demografiendringer i befolkningen. Elevene trenger at lærernormen følges.