Gratulerer med dagen, Markus!

5. oktober markeres den internasjonale lærerdagen, både her i Norge og i resten av verden. Den grunnleggende retten til god utdanning er en av de viktigste bærebjelkene i et godt samfunn. Gode lærere, og nok lærere, er helt avgjørende for å få til dette.

Gratulerer med dagen Markus! Visste du at det finnes noe som heter den internasjonale lærerdagen?

- Takk! Nei, det var jeg faktisk ikke klar over før nå.

Markus Evensen er nyutdannet lærer, og jobber som vikar ved Ila skole i Trondheim. Den jobben fikk han etter først å ha vært der som praksisstudent.

- Jeg hadde en 5-ukers praksisperiode ved Ila Skole i løpet av mitt 3. år på lærerutdanningen. Gjennom denne perioden fikk jeg et veldig positivt inntrykk av både skolen og de ansatte, og jeg trivdes godt i miljøet. Etter praksisperioden fikk jeg muligheten til å jobbe som tilkallingsvikar ved siden av studiene, noe jeg har satt stor pris på. Denne erfaringen har gjort overgangen til læreryrket mye enklere.

Hva synes du om lærerjobben så langt?

- Så langt har jeg opplevd læreryrket som veldig givende og spennende. Det er utrolig motiverende å se elevenes fremgang og vite at jeg er med på å forme deres kunnskap og utvikling. Hver dag byr på nye utfordringer og læringsmuligheter. Samtidig er jeg svært glad for å være en del av et team med lærere som sitter på mye erfaring. Det dukker stadig opp spørsmål og ukjente situasjoner som nyutdannet, og det å ha erfarne kollegaer å støtte seg på gjør at jeg føler meg tryggere i rollen.

Hvordan kom du inn i Utdanningsforbundet, og hvorfor tenker du det er viktig å være organisert?

- Jeg meldte meg inn i Utdanningsforbundet nå etter sommeren da en kollega anbefalte meg det. Som nyutdannet lærer tenker jeg det er viktig å være fagorganisert fordi det gir meg trygghet og støtte i arbeidslivet. Det gir meg også en mulighet til å påvirke beslutninger som gjelder arbeidsforhold og yrket.

Og for ordens skyld; Gratulerer med dagen 5. oktober også til alle andre lærere!