Å flytte eksamen frem er ikke rett medisin!

Regjeringa flytter frem eksamen for avgangselevene i videregående for å "gi en mer inkluderende russetid". Det er ikke et godt tiltak. Istedet vil elever og lærere få mindre tid til læring og forberedelser.

(Dette innlegget ble først publisert i Trønderavisa 22.01.2025)

Eksamen vil bli preget av stress, uro og uforutsigbarhet

Elevene i videregående opplæring skal nå lære like mye som fjorårets avgangskull, men på kortere tid. Som vi kan lese i Trønder -Avisa mandag 20. januar, så kjenner elevene nå på press, stress og uro.

Å endre eksamensdatoene i videregående opplæring slik at alle skriftlige eksamener skal være ferdig før 17. mai 2025, er ikke riktig medisin for å lage en mer inkluderende russefeiring.

For noen elever i årets avgangskull i videregående opplæring, er eksamensperioden ferdig allerede 28. mai. En slik fremskynding av eksamen vil få konsekvenser for elevene og lærerne.

Norske ungdommer er opptatt av utdanning. Ungdommene begynner allerede på ungdomsskolen med faget utdanningsvalg for å forberede seg til det viktige valget de møter som elever på VG3. Sammen med rådgiverne på sin skole har elevene kunne satt seg faglige mål for å nettopp kunne realisere sin drøm om fremtidige studier og yrkesvalg. Dette gjelder også elevene ved Verdal videregående skole. Mens politikerne er mest opptatt av hvordan de skal rigge russefeiringen, er elevene opptatt av innholdet i sin egen opplæring og sin framtidige utdanning.

Nå skal kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun gjøre den private festen som vi alle kjenner som russefeiring, mer inkluderende. Elevene som blir intervjuet i Trønder-Avisa 20. januar målbærer en reel bekymring for rammene for opplæringen i innspurten av 13 års skolegang. Svaret fra statssekretær Sindre Lysø (A) på elevenes bekymring er:

«Russetiden er blitt en ekskluderingsmaskin hvor de kommersielle aktørene har fått styre i for stor grad, hvor elever langt ned i ungdomsskolen blir påvirket negativt med dårligere skolemiljø og ekskluderingskultur. Målet er at en ny og inkluderende russefeiring skal få fokuset over på inkludering og læring, og at det vil gjøre skolen bedre for elevene på sikt. Vi jobber med flere grep samtidig, og opplever at veldig mange ungdommer er glade for initiativet som kunnskapsministeren har tatt på dette området».

Sitatet viser at Lysø ikke tar elevens bekymringer på alvor. Han forklarer ikke hvordan russefeiringen skal bli mer inkluderende av denne inngripende endringen. Her er statssekretæren mer opptatt av å la en privat feiring diktere organiseringen av opplæringen for avgangskullet. Slik får politiske vedtak konsekvenser for avgangselevene.

For meg er det ikke åpenbart at en endring i eksamen vil føre til en ny og inkluderende russefeiring. Konsekvensene av å endre på eksamen etter at skoleåret har begynt, uten å lytte til elevene og lærerne, er at forberedelsene til og gjennomføringen av eksamen vil bli preget av stress, uro og uforutsigbarhet. Dette gir en mindre inkluderende skole for elevene i Trøndelag.