«Jeg heter Katastrofe ...». Refleksjon over et pedagogisk håndverk

Overskriften er ment å vise til våre erfaringer når det gjelder utfordringer som skoler, barnehager og støttesystem har med grensebrytende barn og unge. Slike utfordringer gjør at det kan være vanskelig å ivareta disse elevene faglig og sosialt.

Utfordringene i praksisfeltet synes i all hovedsak å ligge i manglende handlingskompetanse eller det vi kaller det pedagogiske håndverket.

Motivasjon til å skrive artikkelen fikk vi etter å ha drøftet Gunnar Grepperuds (professor, UiT) og Odd Valdermos (professor emeritus, UiT) refleksjoner i bladet Utdanning om den reviderte femårige lærerutdanningen, eller lærermaster som de kaller den (). Her setter de spørsmålstegn ved om lærerutdanningens lengde er et solid nok kriterium og fundament for et godt læringsutbytte for elevene. 

Teoretisk kunnskap og forståelse prioriteres på bekostning av den praktiske kunnskapen og utvikling av yrkesferdigheter. Man forstår lærerarbeid mer som refleksjon en som aksjon.


Hele artikkelen: Jeg heter katastrofe