Livsmestring på styremøtet

Utdanningsforbundet Trondheim holdt årets første styremøte onsdag 19.januar. Som vanlig hadde styret en ekstern innleder på møtet, og denne gangen var temaet livsmestring i skolen.

Anders Lilleng fra Heimdal vgs fortalte om hvordan han og andre lærere ved skolen arbeider med relasjonsbygging til elevene og livsmestring. Med på foredraget var også helsesykepleierne Mona Sundstrøm og Nina Holmen.

imagetbqur.png

Som lærer kan man kjenne på en frykt for å tråkke feil i samtaler med elever som har det tøft, og det kan være fristende å henvise eleven videre til andre fagpersoner så raskt som mulig. Sundstrøm og Holmen poengterte at elever ofte har et godt tillitsforhold til læreren, og at vi som jobber i skolen ikke må undervurdere rollen vår som støttespiller og samtalepartner.  Alle tre understreket viktigheten av å våge å ta den «vanskelige» samtalen hvis man er bekymret for en elev.

imagevadji.png

Helsesykepleierne fortalte også om hvilke behov de ser hos ulike elevgrupper og alderstrinn. På videregående er det særlig informasjon om stressmestring og søvnrutiner som etterspørres av elevene.

I dialogen med styret etterpå kom det opp eksempler på hvordan skolene kan jobbe for å integrere helsesykepleiere som en naturlig del av arbeidsmiljøet. Dette er noe mange helsesykepleiere synes er utfordrende. Et konkret eksempel kan være at helsesykepleierne er med på skolens aktivitetsdager, at de får komme inn i ulike fag og snakke om livsmestring som et av de tverrfaglige områdene i fagfornyelsen, og at de inkluderes i e-post-korrespondansen når det sendes ut fellesmail til kollegiet.