Kurs for nye tillitsvalgte

Endelig ble det mulig å arrangere fysisk kurs. Først ut var våre nye plasstillitsvalgte i barnehager, skoler og støttesystemer.

Hovedtillitsvalgte Isabell Buvik og Wenche Liabø fra lokallaget Trondheim ledet denne dagen der 35 tillitsvalgte fikk innføring i temaet "Ny som tillitsvalgt". Kurset ble holdt på Britannia, etter alle kunstens smittevernregler.

Dette var det første kurset i rekken av fire, som nye plasstillitsvalgte skal gjennom i sin skolering.

Målet for denne samlinga var å få en innføring i hva rollen som tillitsvalgt ute på arbeidsplassene innebærer. Aktuelle tema var blant annet klubbarbeid , samarbeid/partssamarbeid med leder, samt at du er medlem i en av Norges sterkeste fagforeninger og er dens «ambassadør».

Noe av det mest sentrale var en innføring i Hovedavtalen og Hovedtariffavtalen, og hva som er forskjellen på disse. Å vite noe om avtalenes innhold, reguleringer og funksjon er viktig for en som har fått vervet som tillitsvalgt på sin arbeidsplass.

Utover dagen ble det jobbet med ulike caser som for eksempel omhandlet kommunikasjon, hvordan finne frem i lov- og avtaleverk og ulike problemstillinger som lønns-og arbeidsvilkår, medbestemmelse og profesjonsbevissthet. Dette er sentrale punkt gjennom hele tillitsvalgtsopplæringa, og ved hvert kurs vil man gå dypere inn i disse.

Kursdeltagerne var aktive gjennom dagen, og mikrofonen ble hyppig ført rundt i lokalet av kurslederne for svar og innspill på oppgavene. Det ble både refleksjon, diskusjon og mye læring.

Vi gleder oss til videre samarbeid med denne gjengen, og ønsker lykke til med vervet.