Endelig - styremøte uten skjerm

10. og 11. juni avholdt lokallaget overføringsstyremøte der eksisterende og påtroppende styre møttes for å sikre gode overganger til ny årsmøteperiode. Styrearbeid, organisasjonsstruktur og forskjellen mellom vervene som hovedtillitsvalgt og organisasjonstillitsvalgt var tema i første del av programmet.

Fylkesleder Geir Røsvoll var innleder første dag med temaet «Fagforeningsarbeid i et internasjonalt perspektiv». I tiden vi er inne i nå er det viktigere enn noen gang at vi ser utover våre egne landegrenser når det gjelder fagforeningsarbeid. I sin innledning formidlet Geir hvilken rolle Education International har globalt. Tema han tok opp var blant annet hvordan aktører som har som målsetting å tjene penger på skoledrift i utviklingsland skaper økte sosiale forskjeller, og hvordan standardiserte programmer gir dårligere kvalitet på utdanningen. Andre tema han løftet fram i innlegget var anstendig arbeid, bærekraftig utvikling og rettferdig handel.

På dag to hadde vi besøk av to eksterne innleder. Den første innlederen var leder av oppvekstkomiteen Geirmund Lykke. Geirmund var innom flere tema i sin innledning. Han snakket blant annet om kommunens økonomi, debatten som har gått i media om anmerkninger i skolen og erfaringer fra korona-perioden. Geirmund Lykke er en svært lydhør politiker som er opptatt av å lytte til profesjonen i utdanningspolitiske spørsmål. Vi er takknemlige for at han tok seg tid til å besøke oss i lokallaget.

Stine Hjerpbakk fra Manifest Tankesmie var dagens andre innleder. Hun presenterte rapporten “Til barnets beste? Resultatstyring, kartlegging og rangering i skolen”, som tar for seg den urovekkende økning i psykisk uhelse blant barn og unge. Spørreundersøkelser som Ungdata og barnepsykiatere ved Rikshospitalet setter denne økningen i sammenheng med skolestress og den økte bruken av testing og kartlegging i skole og barnehage. Rapportering om økt psykisk uhelse, kombinert med en stor økning i bruk av spesialundervisning og ADHD-diagnoser settes i sammenheng med et skolesystem som ikke er tilpasset spesielt de minste barna.

Stine Hjerpbakk stilte spørsmålet:
«Hvordan evner en mer prestasjonsorientert skole å fungere som motvekt til krefter i kulturen og utviklingstrekk i samfunnet som bidrar til unges psykiske uhelse? Hvordan ivaretar en mer resultatstyrt skole i praksis det grunnlovsfestede prinsippet om alltid å legge barnets beste til grunn? Når gjennomsnittstall og det som kan telles i økende grad blir det som teller – finnes det da en fare for at politikere og direktørers prestisje på kort sikt overskygger hensynet til barnets læring på lang sikt?»

Lenka til hvem som er valgt inn i viktige verv for lokallaget i årsmøteperioden 2020 – 2021 finner dere her