Årsmøte i Utdanningsforbundet Trondheim 2021

12. april avholdt Utdanningsforbundet Trondheim et ordinært delegatårsmøte digitalt.

Delegatene representerte medlemmer fra kommunale og private barnehager, kommunale grunnskoler, friskolene, videregående opplæring, FAS, UH og ledermedlemmer.

For andre år på rad måtte et planlagt fysisk årsmøte avlyses på kort varsel, men takket være dyktige møtedirigenter og funksjonærer fra fylkeslaget ble årsmøtet gjennomført knirkefritt gjennom Teams og avstemmingsverktøyet GoPlenum.

Sakslisten for årsmøtet var som følger:

Sak 1: Konstituering

Sak 2: Melding fra sittende styre

Sak 3: Regnskap

Sak 4: Budsjett

Sak 5: Årsmøtesak – Inkluderende fellesskap

Sak 6: Retningslinjer for lokallagsstyrets arbeid

Sak 7: Valgmøte, valg av hovedtillitsvalgte kommune

Sak 8: Andre saker

8.1.Alternativer innenfor vedtektene

8.1.1 Årsmøteform 2023

8.2 Innkomne saker

Sak 9: Valg

Sak 10: Resolusjoner

Årsmøtesaken: Inkluderende fellesskap

I årsmøtesaken var Marit Uthus, NTNU, innleder. Hun tok opp hvordan vi som lærere møter ulike etiske og profesjonsfaglige utfordringer når målet er at alle barn og unge skal ha et tilbud innenfor det ordinære. Med utgangspunkt i uttalelsen som senere ble enstemmig vedtatt av årsmøtet, holdt hun et tankevekkende og inspirerende innlegg der hun avslutningsvis synligjorde hvordan det for noen elever kan være bedre å få et tilbud i et segregert fellesskap. Innledningen til Marit skapte høyt engasjement, og en rekke delegater holdt innlegg i den påfølgende debatten. Uttalelsen vil bli publisert i Utdanningsnytt.no

Det ble vedtatt to resolusjoner i årsmøtet: «Styrk oppvekst- og utdanningsområdet med friske midler nå!» og «Bemanningsnormen må gjelde i hele barnehagens åpningstid!»

Sak 7 og 9, valg, ble presentert av leder for valgkomiteen, John Andre Hansen. Han redegjorde for valgkomiteens arbeid og utdypet grunnlaget for innstillingen. Kandidatene som var innstilt, både som hovedtillitsvalgte og til styreverv, ble presentert for årsmøtet. Innstillingen fra valgkomiteen ble enstemmig vedtatt både i sak 7 og sak 9. Her er en oversikt over hvem som er valgt til verv for lokallaget i den kommende toårsperioden:

LOKALLAGSLEDER: Gry Camilla Tingstad

NESTLEDER: Wenche Nygård

STYREMEDLEMMER:

Einar Hattrem, Ledere (GSK)

Ingunn Sollie, GSK

Marit M. Ulvan, GSK

Hilde Terese Wahl, FAS

Susanne Olsen, VGO

Kristine Evjen, GSK, privat

Christer Pedersen, BHG

Anne-Lena Pedersen, BHG, privat

VARA STYREMEDLEMMER:

1.           vara      Susanne S. Mellingsæter, GSK

2.           vara      Marita Watne, BHG, privat

3.           vara      Odd Ragnar Lerstøl, VGS

4.           vara      Rita Oddrun Henriksen, FAS

5.           vara      Vibeke Nøst Ryggvik, BHG

6.           vara      Lisa Beth Laugtug, GSK

6 HOVEDTILLITSVALGTE (HT) KOMMUNE:

Eirin Berg, GSK

Frode Vikhals, GSK

Christian Fikse Pedersen, GSK/FAS

Wenche Liabø, GSK

Isabell Buvik, BHG

Tone Jøssund, BHG

2 VARA HOVEDTILLITSVALGTE (HT) KOMMUNE:

Marit M. Ulvan, GSK

Christer Pedersen, BHG

HOVEDTILLITSVALGT STYREMEDLEM:

Tone Jøssund    BHG

Vi gratulerer alle som valgt til viktige verv for lokallaget og ser fram til en spennende årsmøteperiode med det nyvalgte styret.