Fra uro til ro

Stress og belastende livshendelser påvirker barns muligheter for læring. Dersom en elev er overveldet eller dysregulert vil man som lærer oppleve at det er vanskelig å undervise og man vil oppleve eleven som mindre tilgjengelig eller forstyrrende for læringsmiljøet. Det samme er gjeldende for barn i barnehage, som kan streve i samlingsstund, samspill med andre barn og voksne o.l. Nyere kunnskap om hjernens utvikling og fungering er hjelpsom for å forstå mer av hvorfor det er slik og ikke minst hva som kan gjøres for å gjøre hverdagen lettere for eleven/barnet – og læreren/den voksne. Kurset vil også ta for seg praktiske eksempler på hvordan man kan forstå og løse situasjoner med utfordrende atferd i klasserommet/barnehagen.

Dette kurset er gjennomført

Om kurset

Hvor og når?
mandag 14. nov. kl. 18:00 - 21:00

Kunnskapsparken

9300 FINNSNES

Vis i Google Maps
Påmeldingsfrist

07.11.2022

Praktisk ansvarlig

Kristine Strandborg Wulfsberg
E-post: [email protected]
Telefon: +4746850253

Stress og belastende livshendelser påvirker barns muligheter for læring. Dersom en elev er overveldet eller dysregulert vil man som lærer oppleve at det er vanskelig å undervise og man vil oppleve eleven som mindre tilgjengelig eller forstyrrende for læringsmiljøet. Det samme er gjeldende for barn i barnehage, som kan streve i samlingsstund, samspill med andre barn og voksne o.l. Nyere kunnskap om hjernens utvikling og fungering er hjelpsom for å forstå mer av hvorfor det er slik og ikke minst hva som kan gjøres for å gjøre hverdagen lettere for eleven/barnet – og læreren/den voksne. Kurset vil også ta for seg praktiske eksempler på hvordan man kan forstå og løse situasjoner med utfordrende atferd i klasserommet/barnehagen.

Kurset passer for lærere i hele utdanningsløpet, fra barnehage til videregående. Grunnskolelærere i Senja kommune vil få en mer utdypende versjon av dette kurset på planleggingsdagen 15.11.22, så ved påmelding prioriteres deltakere fra barnehage, private grunnskoler og videregående skole.

Presentasjon av kursholdere:
Ann-Karin Bakken er psykologspesialist med fordypning i klinisk arbeid med barn og unge, og er faglig leder ved NKS Østbytunet Senter for Behandling og Fagutvikling. Bakken jobber med implementering av ny kunnskap om barn og unges behov, og med hvordan kunnskap om stress, traumatisering og hjernens utvikling kan være praktisk anvendelig i barnas miljø, enten det er i familien eller i skolehverdagen.
Christin Weiss er psykologspesialist, med god kjennskap til spesialisthelsetjenesten for barn og unge. Weiss har fartstid i BUP fra 2012 og fra Østbytunet - senter for behandling og fagutvikling - siden 2019 (NKS Viken Midt). Østbytunet er en døgninstitusjon for barn og unge innen psykisk helsevern, som siden 2015 har arbeidet med å oversette nyere kunnskap om utviklingstraumatisering til praksisendring ved institusjonen og den tilhørende skolen gjennom prosjektet "Fra ALARM til ro".