Tur med Hovsherad barnehage

En varm maidag ble Kari, Elisabeth og Nina ønsket varmt velkommen til Hovsherad barnehage i Lund kommune. Vi ble møtt av vår kontaktperson, pedagogisk leder Ingvild Marie, styrer i barnehagen Åse og ordfører i Lund kommune Gro Helleland, i tillegg til barn og andre ansatte.

Samlingsstund var en naturlig oppstart på vårt besøk, og vi rigget oss til på det blå teppet og åpnet med sangen: "God morgen, god morgen, her er vi igjen”. Ordføreren fortalte hva det er å være ordfører og hadde en flott beskrivelse av ordførerkjedet sitt. Ungene var imponert både av ordføreren sin gode formidling og av hennes flott kjede.

Deretter gikk ordet til Elisabeth Eikeland, organisasjonstillitsvalgt barnehage og Kari Holmøy, kontaktperson barnehage. De beskrev for ungene hvilken rolle de hadde i Utdanningsforbundet – det var ikke tvil om at de var i kjente «omgivelser» og i faget sitt. Aldri har vel rollen tillitsvalgt blitt beskrevet bedre enn når de damene hadde ordet.

Etterpå var det barnehagen og pedagogiske leder Ingvild Marie sin tur. Hun fortalte hvorfor vi var på besøk i barnehagen. Bakgrunnen var at vi i Utdanningsforbundet Rogaland, i anledning årets barnehagedag, oppfordret alle barnehager i Rogaland til å sende inn bilde og beskrivelse av hvordan de markerte dagen i sin barnehage. Hovsherad barnehage gjorde nettopp det – de sendte inn bilde fra når de var ute på tur i sitt nærmiljø og gikk forbi en gammel landhandel, som ligger like ved barnehagen. Den hadde fått et nytt skilt, og det ble spørsmål og samtale rundt hva dette skiltet betydde. Blant innsendte bilder og historier ble det altså Hovsherad barnehage som gikk av med seieren.

Etter samlingsstunden takket ordføreren for seg, mens hele barnehagen, både store og små nå var klar for tur. Turen ble ledet ann av pedagogisk leder Ingvild Marie i front, og styrer Åse hadde fullt overblikk i bakerste tropp.
Dagen ble feiret med gaver og ikke minst fikk representantene fra fylkeskontoret både sett landhandelen og fikk være med på tur til en flott gapahuk i nærheten av barnehagen. Vi hadde en fin dag i Hovsherad der vi fikk leke med barna ute i skogen, hadde mange herlige og gode samtaler med barna og vi kosa oss med pølser fra bålet.

Tusen takk for at vi fikk komme på besøk og lykke til videre med det gode arbeidet dere gjør for ungene i Hovsherad barnehage.

imagee7mw7.png

Fra venstre mot høyre: Elisabeth Eikeland, organisasjonstillitsvalgt Utdanningsforbundet Rogaland, Ordfører Gro Helleland, styrer i barnehagen Åse Eide, Kari Holmøy, kontaktperson barnehage Utdanningsforbundet Rogaland

imagepjz1.png

Vi er klare for tur!