Høstens vakreste eventyr?

Fredag 6.september hadde fylkesleder Elin Djuve et leserinnlegg i Haugesund avis om lokale forhandlinger - du kan lese hele innlegget her.

Den 29. august i Haugesund Avis kunne vi lese fylkesleder i Norsk Sykepleierforbundet (NSF), Aud H. Riise sine bekymringer knyttet til årets lokale forhandlinger.

Selv om Utdanningsforbundet og NSF har litt ulik politikk knyttet til lokale politikere, kan jeg som fylkesleder i Utdanningsforbundet følge mange av hennes tanker.

Grunnlaget for årets lokale forhandlinger har egentlig sin bakgrunn i fjorårets oppgjør, en av grunnene til at KS, og derav kommunene, kunne gå med på resultatet var at man ble enig om et lokalt oppgjør i årets forhandlinger. Utdanningsforbundet jobbe for å sikre sentral lønnsdannelse De som gikk i front for å få lokale forhandlinger var altså KS!

Med dette som bakteppe må kommunene, som velger å samarbeide om å «holde nede» lønn for profesjoner hvor det er rekrutteringsutfordringer, sitte igjen med en viss flau smak i munnen.

KS og kommunene har fremmet lokale forhandlinger som et viktig virkemiddel for å kunne ivareta egenartene til kommunene. Hvordan kan man da forsvare en strategi hvor det foregår et «prissamarbeid»?

Det kan være fristende å se til konkurranselovens §10 – hvor vi kan lese følgende: «Det er forbudt for foretak å samarbeide på en måte som begrenser konkurransen.» Det er kamp om arbeidskraften, det gjelder også for kommunal sektor. Skal kommunene vinne denne kampen, må de faktiske bruke virkemiddelet som lokale forhandlinger er.

Jeg, som Aud H. Riise, utfordrer deg som kommunepolitiker! Hva er viktig for deg og ditt parti? Er det viktigst å sikre at barn og elever får en kvalitetsmessig god barnehage og skole – eller er det viktigere å samarbeide med andre kommuner for å holde lønna nede?

Ha en flott høst!

Publiser i Haugesund avis 6.septembrt