Barnehage handler om så mye mer enn makspris

Fredag 13.september hadde fylkesleder Elin Djuve og kontaktperson Kari Holmøy et innlegg i Haugesunds Avis. Du kan lese hele innlegget her.

Fra 1.august i år er maksprisen på en barnehageplass redusert til 2000 kroner. Dette er garantert et velkomment for småbarnsforeldre som kjenner på kroppen dyrtida vi nå er inne i.
Men, er prisen det viktigste?

Svaret er et tydelig og klart nei, i følge over 20 000 barnehageforeldre. De er nå mer enn noen gang tydelige på at det er bemanning som er viktigst, ikke pris.

Foreldreopprøret 2024 har over 20 000 tilhengere og nå stiller de krav til politikerne som skal forhandle om «Barnehageforliket 2.0». De fleste kravene handler om bemanning, og Utdanningsforbundet er, og har lenge vært enige i disse kravene.

Bemanningssituasjonen i barnehagene er en kjent problemstilling. Vi «lekker» i alle «ender». Færre og færre velger å utdanne seg til barnehagelærer, og frafallet fra yrket øker. Et eksempel fra eget fylket, Suldal kommune har ingen barnehagelærere som er over 50 år. Lignende historier finner vi også i andre kommuner i Rogaland. Samtidig er søkertalla til utdanningene på et lavmål. I fjorårets opptak stod 300 av de da 2730 planlagte studieplassene tomme (Kilde: Khrono).

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun uttalte nylig i Dagsnytt 18: Vi har store utfordringer knyttet til bemanningssituasjonen i barnehagene. Det må vi ta tak i først.

Barnehagen er første del av utdanningsløpet og en viktig arena for barns allsidige utvikling gjennom omsorg, lek, danning og læring (Rammeplanen 2017). Skal vi få dette til krever det bemanning og kompetanse.

Vi kan ikke innta den passive holdningen som KS – kommunenes arbeidsgiverorganisasjon- gjorde i Dagsrevyen 8.september. Direktør Helge Eide i KS hevda der at siden vi allerede har knapp bemanning i barnehagene vil en bedre bemanningsnorm ikke bety noe, siden vi ikke har tilgang til fagfolka. Skjerpings KS, dere sitter med mange virkemidler for å rekruttere barnehagelærere, men dere må tørre å bruke disse. Vi nevner i fleng:

·         Økt lønn

·         Større faglig autonomi og mer tid

·         Livsfasetiltak

·         Seniortiltak for å kunne stå lenger i yrket

·         Veiledningsordning for nyutdannede

·         Kartlegge reservestyrken i egen kommune

·         Gi mulighet for ansatte til å ta barnehagelærerutdanning

·         Tilbud om engangsbeløp til nye barnehagelærere

(Kilde: Tiltak for å rekruttere og beholde barnehagelærere (utdanningsforbundet.no))

Så gjenstår det bare å ønske partiene på Stortinget lykke til med forhandlingene om barnehageforliket 2.0 – vi venter i spenning og med en stor forventning om en kursendring!

Elin Djuve og Kari Holmøy

Fylkesleder og kontaktperson barnehage