UKEINFO 48-2023

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Den internasjonale dagen for solidaritet med det palestinske folket markeres av FN den 29. november hvert år. Utdanningsforbundet Oslo deltar på markeringen foran Stortinget kl. 18.00. Bli gjerne med og delta sammen med oss, vi står sammen med fanen.

Det palestinske folk har blitt berøvet sine rettigheter, inkludert retten til selvbestemmelse og egen stat. I 1977 vedtok FNs generalforsamling å markere 29. november som en internasjonal solidaritetsdag for det palestinske folk. Datoen 29. november er dagen Generalforsamlingen i 1947 foreslo delingen av det historiske Palestina-området i to stater, en jødisk og en arabisk stat.
(Kilde: FN-sambandet)

Om en måned skal Oslobudsjettet for 2024 vedtas i Rådhuset. Tiden fram til da benyttes til å påvirke politikerne til å fatte gode budsjettvedtak for skoler og barnehager i byen vår.

Under er ett av mange innspill fra oss til byens politikere.

Spesialundervisning i skolen

I dag tildeles det ikke øremerkede midler til spesialundervisning på skolene. Det gis en særskilt elevpris for elever med autismespekterforstyrrelser (barneautisme og atypisk autisme), psykisk utviklingshemming eller multifunksjonshemming, utover dette må pengene til spesialundervisning tas fra fellespotten til skolen.

Rundt 8 % av pengene som fordeles til grunnskolene fordeles etter såkalte sosiodemografiske kriterier. Det er lite som tyder på at dette er en treffsikker ordning. Delvis har man ingen garanti for at skolene tilføres midler som står i forhold til de spesialpedagogiske behovene på den enkelte skole, dels kan skoler med lavt elevtall tvinges til å bruke av disse midlene for å sikre den ordinære undervisningen.

Skolene har ingen mulighet til å få ekstra midler hvis de får elever med et hjelpebehov som ligger langt over gjennomsnittet. Resultatet blir derfor ofte at andre elever som skulle hatt hjelp får redusert sitt tilbud.

Utdanningsforbundet Oslo mener:

• Skolene må gis tilstrekkelige midler til å følge opp elever med særlige behov all den tiden de er på skolen, inkludert AKS.

Medlemsforum.png

For noen uker siden skrev vi i ukeinfo om medlemsforum. Vi har nå fått medlemmer som ønsker å delta i forumet som jobber med temaet overgang til barnehage/skole og første klasse/begynneropplæring. Vi trenger flere som vil være med for å kunne opprette et forum med nok medlemmer!

Interessert? Ta kontakt med [email protected].

Forumet utformer sitt eget mandat, bestemmer selv hvor ofte dere skal møtes og hva dere skal arbeide med. Tidligere forum har diskutert faglige spørsmål, arrangert medlemsmøter, arbeidet med høringer, skrevet avisinnlegg og annet som forumet tenkte var nyttig, lurt, utviklende eller spennende.

Forumet får en kontaktperson i fylkesstyret, som har ansvar for å gi forumet praktisk hjelp, som å booke møterom eller skrive ut sakspapirer. Hvert forum får kr. 5000,- til drift.

Forumsarbeid er frivillig og skjer på fritiden.

Dersom du er interessert i å være med i et av de andre forumene, så er de:

• Forum for Pedagogisk digitalisering
  • Forum for matematikk

Aftenposten har fått innsyn i alle volds- og trusselhendelser ansatte i Oslo-skolen har meldt i årene 2017–2022. Det er over 23.000 meldinger fra barne-, ungdoms- og videregående skoler over hele byen.