UKEINFO 43-2023

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Julie Midtgarden Remen (H). Foto: Jan-Richard Kjelstrup, Arbeids- og sosialdepartementet

Den tidligere statssekretæren overtar sjefsstolen for hovedstadens barnehager og skoler, skriver utdanningsnytt.no:

Onsdag formiddag presenterte Oslos nye byrådsleder Eirik Lae Solberg (H) sitt nye mannskap med til sammen åtte byråder. Ny byråd for kunnskap og oppvekst er Julie Midtgarden Remen (H).

Remen har tidligere vært statssekretær i Kunnskapsdepartementet, den gangen Jan Tore Sanner var kunnskapsminister. Hun var også byrådssekretær for presse og informasjon for Stian Berger Røsland (H) da han var byrådsleder før Raymond Johansen.

Fylkesleder Marianne Lange Krogh i Utdanningsforbundet Oslo gratulerer Julie Midtgarden, og uttaler at det alltid er spennende med et byrådsskifte, og ser frem til å komme i dialog med den nye byråden for kunnskap og oppvekst i Oslo for å diskutere Utdanningsforbundets prioriterte saker.

Etter initiativ fra medlemmer søker Utdanningsforbundet nå flere medlemmer til tre medlemsfora:

• Forum for Pedagogisk digitalisering
  • Forum for overgang barnehage/skole og første klasse/begynneropplæring
  • Forum for matematikk

Forumene utformer sine egne mandat, bestemmer selv hvor ofte de skal møtes og hva de skal arbeide med. Tidligere forum har diskutert faglige spørsmål, arrangert medlemsmøter, arbeidet med høringer, skrevet avisinnlegg og annet som forumet tenkte var nyttig, lurt, utviklende eller spennende.

Hvert forum får en kontaktperson i fylkesstyret, som har ansvar for å gi forumet praktisk hjelp, som å booke møterom eller skrive ut sakspapirer. Hvert forum får kr. 5000,- til drift.

Forumsarbeid er frivillig og skjer på fritiden.

Hvis dette høres ut som noe for deg sender du en e-post til [email protected]. I emnefeltet skriver du navnet på det forumet du vil være med i.

Vold1.jpg

Utdanningsetaten bestemte høsten 2022 at alle grunnskoler skulle ta e-læringskurs (videoene som omhandler eleven Luca).

Evalueringen har latt vente på seg, men nå er den her.

Evalueringen skal tas i samlet AMU og MBU. Fristen er 31.okt.

Kurs.jpgVelkommen til dagskurs for grunnskole 22. og 23. november i Lærernes hus. Skolegruppe 1, 2, 3 og voksenopplæringen innkalles til dagskurs 22. november, skolegruppe 4, 5, 6 og PPT innkalles til dagskurs 23. november.

Påmelding: Vi minner om at alle må melde seg på, det kan dere gjøre her.

Kurset er obligatorisk, dersom du ikke kan komme må du sende vara. Forfall sendes til [email protected].

Vel møtt!

Forskergruppa inviterer ansatte i barnehager, skoler, fagsentrene i bydelene, PP-tjenesten og Statped til digital dialogkonferanse 21. november kl. 12:00 – 14:00.

Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis skal bidra til at den spesialpedagogiske kompetansen er tett på de barna og elevene som trenger det.

NTNU Samfunnsforskning, i samarbeid med NIFU og Nordlandsforskning, evaluerer innføringen av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis og inviterer nå til digital samtale om brukerperspektivet, involvering og erfaring:
Hvordan har Kompetanseløftet lyktes i å ta med brukernes erfaringer? Hva kunne man gjort annerledes? Hvordan er Kompetanseløftet kjent blant deres medlemmer? Hvilke erfaringer har dere med involvering? Hvordan tenker dere man bør jobbe for å få best mulig kompetanse og endring av praksis nær brukere?

Program og påmelding finner du her

Påmeldingsfrist: 17. november.