UKEINFO 39-2023

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

- Det er klart at vi hadde forventet mer, sier leder i Utdanningsforbundet Oslo, Marianne Lange Krogh.

I budsjettforslaget måtte vi lete nøye og lenge for å finne forbedringer til dagens situasjon. Ett lyspunkt er at det spesialpedagogiske tilbudet i barnehagene styrkes med 20 millioner, noe som er et skritt i riktig retning. Samtidig er 153 millioner i rammekutt på bydel et dramatisk kutt i de tjenestene som er nærmest folk, og vil få konsekvenser for barnehagens tilbud.

Vi er skuffet over at det nok en gang foreslås kutt når vi vet at det som avgjør kvaliteten i tilbudet er økt grunnbemanning, nok vikarer og gode støttesystemer for barnehagelæreren, uttaler Krogh. Dagens situasjon er at mange barnehager ikke setter inn vikarer ved fravær fordi bydelene allerede er i en økonomisk presset situasjon. Barnehagene trenger en ressurspool for vikarer, og vi ser ikke at byrådets budsjettforslag gir rom for dette.

I budsjettforslaget til skolen ser vi lite nytt for elever og lærere. De mange utfordringene skolen møter i hverdagen løses derfor ikke med dette budsjettforslaget. Det blir tilført noe ekstra midler til spesialgrupper, men dette er ikke en styrking av dagens tilbud, snarere en justering i takt med økte diagnoser for enkeltgrupper.

Våre medlemmer, fra lærere til rektorer, forteller oss at økonomien ute på skolene er svært anstrengt, og at spesielt dagens tildelingsmodell for grunnskole forverrer situasjonen. Medlemmene er bekymret for at skolen ikke en gang har økonomi til å håndtere selv lovpålagte oppgaver, sier Krogh. Hvis det planlagte rammekuttet blir gjennomført er det elevene som til syvende og sist rammes.

Telefon.png

I uke 40 (2. – 6. .oktober) er det høstferie.
Sentralbordet holder åpent som normalt (tlf. 23 13 81 00 - kl. 09:00 - 15:00), men vi har redusert bemanning på kontoret. Vi kan også kontaktes på e-post [email protected].

Kurs.jpg

Tirsdag 17. oktober arrangerer videregående opplæring og fagskole dagskurs for tillitsvalgte. Alle tillitsvalgte vil få egen innkalling på e-post.

Tid: Tirsdag 17. oktober 09:00 – 15:30
Sted: Lærernes Hus, Osterhausgate 4 A, 0183 Oslo

Påmelding: Kurset har påmeldingsfrist 9. oktober. Du melder deg på her.

Tema: På kurset vil vi blant annet se på temaene ansettelser, kompensasjon for reiser med elever,  landsmøtesaker, vurdering, digitalisering  og vold og trusler i skolen.

Innkallingskurs betyr at det er obligatorisk oppmøte, så hvis du ikke kan delta må du sende vara.

Forskningsnettverket CHILDLIFE – Barneliv og profesjonsutøvelse inviterer til frokostmøte med Ole Martin Moen 17.oktober 2023 kl. 8:30-9:30 på Fyrhuset OsloMet, Pilestredet. Temaet for frokostmøtet er skolens omsorgssvikt.

Ole Martin Moen tar utgangspunkt i det han ser som et paradoks: Skolen har omsorgsansvar for barn mens de er på skolen, men 70–80 prosent av arbeidstiden til ansatte i skolen er viet til å møte barns behov for skolefaglig læring. Det gir de voksne svært lite ressurser til å sikre at barnas ernæringsbehov, emosjonelle og sosiale behov, og behov for beskyttelse mot vold blir møtt i forsvarlig grad.

Med henvisning til UngData-undersøkelsen argumenterer Moen for at mange barn får grunnleggende behovene forsømt mens de er på skolen. Barna blir likevel holdt ansvarlige for å klare å levere gode skolefaglige prestasjoner, og de får dårligere tilgang til utdanningsløp, yrkesmuligheter og økonomisk trygghet i voksenlivet hvis prestasjonene uteblir.

Hva i all verden er det vi holder på med? er spørsmålet Moen stiller både i boka «Skolens omsorgssvikt» – og på dette frokostmøtet.

Ole Martin Moen (f. 1985) er professor i helsefaglig etikk ved OsloMet. Han har tidligere arbeidet som lærer, skoleleder og professor ved lærerutdanningen ved USN.

Arrangementet er åpent for alle.

Det blir servert en enkel frokost.

Kvinner på tvers av fagbevegelse og kvinnebevegelse, på tvers av funksjonsevne, på tvers av majoritet og minoritet, på tvers av seksuell orientering møtes på Ingeniørenes hus i Oslo 21. og 22. oktober for å markere 30 år med Kvinner på Tvers.

Temaer for konferansen er blant annet:

• Lavlønn og likelønn - må vi prioritere én kamp?
  • Making Women Visible – palestinske kvinner tar ordet
  • Hva er verdien av omsorg?
  • Bunadsgeriljaen
  • 6-timers arbeidsdag – bedre lønn og bedre helse for kvinner?

Du kan lese mer om det spennende programmet på Facebookarrangementet her.

Det er mulig å delta på én eller begge dager, og Utdanningsforbundet Oslo betaler konferanseavgiften for de første 10 som gir oss beskjed ved å sende en e-post til [email protected]. Du melder deg på via denne lenken, der du oppgir at Utdanningsforbundet Oslo betaler.