UKEINFO 25-2023

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Sommeren er her, og den siste uken har vi fått smake skikkelig på sommervarmen. Når ferien nå står for døren, veldig snart for mange, først om noen uker for mange andre, kan vi se tilbake på et aktivt år i Utdanningsforbundet.

Nye og gamle tillitsvalgte har heldigvis igjen kunnet møtes og utveksle ideer og søke råd hos hverandre. Fylkesstyret har bistått i mange saker, både for enkeltmedlemmer og hele klubber. Vi takker for godt samarbeid med alle dere tillitsvalgte som også i år har gjort en viktig innsats for medlemmene!

Det siste året har Utdanningsforbundet gjennomført to store og viktige streiker. I august-september i fjor fortsatte den store streiken blant lærerne i skoleverket i KS-området. Det var den lengste streiken organisasjonen har gjennomført i skolen. Lærerne fikk frem budskapet om at bare lærere er lærere. Fra 17. oktober til 16.  november streiket ansatte i PBL over hele landet. Svært mange av våre medlemmer i Oslo streiket i delvis surt og kaldt høstvær. Resultatet av denne streiken var en ny og bedre pensjonsordning for ansatte i PBL. Det var et viktig gjennombrudd.

Selv om lærerstreiken i fjor bare omfattet lærere i  KS-området, satte den søkelys på betydningen av kvalifiserte lærere og bidro uten tvil til at resultatet i mellomoppgjøret ble så godt som det gjorde, også for oss. I Oslo fikk alle våre medlemmer minst 6 % lønnsøkning i dette oppgjøret, og rammen for oppgjøret lå over frontfagsrammen, noe som har vært en viktig kampsak for Unio i flere år.

Dette er bare noe av det vi har stått sammen om og arbeidet med det siste året. Hva fylkesstyret har gjort de siste fire årene, kan dere lese om i årsmeldingen. Sittende fylkesstyre takker nå for seg og ønsker nytt fylkesstyre og ny ledelse i Utdanningsforbundet Oslo lykke til i de neste fire årene!

Stor takk til dere tillitsvalgte for alt godt arbeid i året som er gått og ønske om en god og velfortjent sommer til alle medlemmer!

Med sommerlig hilsen Utdanningsforbundet Oslo

Therese Thyness Fagerhaug              Stine Sund                   Jorunn Folkvord

På fredag begynner Oslo Pride. Vi gleder oss til viktige markeringer, og vi håper å se mange medlemmer i løpet av uka. Her er våre markeringer under Oslo Pride:

Tegnekonkurranse i skoler og barnehager

Takk for alle bidrag som har kommet inn. Nå er vinnerne trukket. Klassene deres får en bokgave. Vi gratulerer vinnerne:

Unios Pridesending fra London Pub

Onsdag 28. juni kl. 11.00 – 12.30 markerer Unio årets pride med en digital sending fra London Pub under vignetten «Stolt, skeiv og synlig». Arrangementet vil bli strømmet, men det er også muligheter for å være fysisk til stede som publikum under sendingen. Les mer her.

Stand i Pride Park

28. juni til 01. juli har vi stand i Pride Park. Vi håper mange medlemmer tar turen innom standen. Standen er åpen onsdag til fredag klokka 15 – 21 og lørdag klokka 12 – 21.

Unio-frokost før paraden

Utdanningforbundet Oslo organiserer en felles frokost for

Unio-forbundene i Lærernes hus lørdag 01. juli før paraden. Les mer og med deg på her.

Prideparaden

Utdanningsforbundet Oslo skal selvfølgelig gå i paraden! I år skal vi gå som nummer 76. Vi stiller opp i Grønlandsleiret klokka 12.

Vi håper vi blir mange, så ta med en venn eller fem og gå med oss!

Ferieloven bestemmer at hvis du er syk når ferien begynner eller blir syk mens du har ferie, har du rett til erstatningsferie:

Ferieloven - § 9 - 1 Ferieavvikling under sykdomsfravær mv:

”Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør i løpet av ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.”

For skoleverkets del er det viktig å være klar over bestemmelsen om at lærere avvikler ferie i juli måned, øvrige fridager i elevenes sommerferie er såkalt arbeidsfrie perioder. Det er altså kun sykdom i juli måned som kan kreves kompensert.

Det er viktig at man kan framlegge legeattest som dokumentasjon på sykdommen, og at man samtidig skriftlig legger fram krav om erstatningsferie. Erstatningsferien må normalt tas ut i løpet av ferieåret, det vil si innen utgangen av kalenderåret. Tidspunkt for erstatningsferie avtales med arbeidsgiver.

I denne perioden vil vårt sentralbord ikke være betjent. Ved akutt behov for bistand kan vi nås på e-post [email protected].

E-post vil bli lest en gang i døgnet. Kun henvendelser som ikke kan vente til august, vil bli besvart.

I periodene 26.6.2023-30.6.2023 og 1.8.2023–11.8.2023 er sentralbordet betjent, men vi har noe redusert bemanning og vil i disse periodene kun prioritere hastesaker.

Utdanningsforbundet har fått flere henvendelser fra tillitsvalgte og medlemmer angående bruk av privat mobil og privat e-id i forbindelse med arbeidet. Her er svar på de vanligste spørsmålene om dette.

Det er stadig en forventning fra arbeidsgivere om at ansatte i skolen og barnehage bruker sine private mobiltelefoner for å logge seg inn på skolens systemer. Arbeidsgiver forventer gjerne også at de ansatte laster ned apper fra Visma for å kunne registrere fravær, sende meldinger til foreldre osv. Denne praksisen fra arbeidsgiver reiser en rekke problemstillinger. Her er en oversikt over relevante problemstillinger og våre svar.

Vi får en rekke henvendelser fra (spesielt) kvinner som har vært kontaktlærer på skolen sin i en årrekke.

En del opplever at de ikke får denne funksjonen når de nå skal ut i permisjon. Vi ber alle arbeidsplasstillitsvalgte være spesielt oppmerksomme på dette. Fint om dere kan melde konkrete saker til Anders Jørgensen på [email protected].

Kurs.jpg

Dagskurs barnehage i november avholdes 21. og 22. november. Du velger selv hvilke av de to datoene du vil melde deg på.