UKEINFO 24-2023

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Frokosten arrangeres i Utdanningsforbundets konferansesenter Lærernes Hus. Det blir enkel og hyggelig servering av brødmat og varm og kald drikke. Det blir også noe godt til kaffen. Det blir quiz, allsang og ikke minst gode muligheter til å treffe nye og gamle bekjentskap og ha det moro sammen.

Ta med deg kjæresten, ungene eller en venn og bli med!

Meld deg på ved å sende en e-post til [email protected] senest søndag 25. juni. Påmeldingen må inneholde: Fullt navn, hvilken fagforening du tilhører, om du eventuelt har med deg andre gjester (oppgi antall og om de er voksne eller barn), og om det er spesielle mathensyn eller annet vi må vite om.

Påmeldingen er gyldig først når du har fått en e-post med bekreftelse.

Dersom du er påmeldt, men ikke har anledning til å komme likevel, ber vi deg gi beskjed så fort som mulig slik at vi eventuelt kan gi plassen din til noen andre.

Hvor: Lærernes Hus, Osterhaus’ gate 4A, 0183 Oslo
Når: Lørdag 01. juli klokka 10
Hvem: Medlemmer i Unio-forbund med familie og venner
Påmeldingsfrist: 25. juni

Vi håper du blir med på frokost og parade!

På mange arbeidsplasser begynner det nyansatte i august, og det er viktig at du som tillitsvalgt allerede den første dagen tar kontakt med nye kolleger og presenterer deg som tillitsvalgt i Utdanningsforbundet.

I noen tilfeller vil det være anledning til å møte nyansatte før sommerferien, men ofte vil første arbeidsdag etter ferien være første mulighet til å ta kontakt og presentere seg som tillitsvalgt for Utdanningsforbundet. Det er lurt å forberede dette nå, for det er viktig at kontakten med de nyansatte opprettes allerede første dag etter ferien. Husk at dette også gjelder nyansatte ledere!

Legg klar en informasjonsbrosjyre som forteller om Utdanningsforbundet, slik at du kan overlevere den eller legge den i posthyllen der det fremdeles finnes, første arbeidsdag. Spør om vedkommende er medlem eller ønsker å bli det. De som allerede er medlemmer, må minnes om at de må gå inn på Min side og endre opplysninger om arbeidssted. De som ikke er medlemmer, må få informasjon om Utdanningsforbundet. Mange, særlig nyutdannede, kjenner ikke fagforeningene; informasjon er derfor viktig.

På Tillitsvalgt pluss-sidene på Utdanningsforbundets nettside kan du finne egnede brosjyrer, f.eks. Ti gode grunner til å organisere seg i Utdanningsforbundet og Om Utdanningsforbundet. Der finner du også verveark rettet mot enkelte grupper; barnehagelærer, lektor, yrkesfaglærer, styrer, skoleleder, ansatte i privat barnehage, i grunnskole, i voksenopplæring, i fagskole, i FAS og i UH-sektoren. Det er viktig at også nye kolleger organiserer seg, og vi vil gjerne ønske dem velkommen i Utdanningsforbundet!

Lønnsoppgjøret for 2023 for ansatte i private barnehager i PBL er ferdig. Her fra signering av avtalen. Fra venstre: Anne Green Nilsen (Fagforbundet), Marit Solheim (Delta), ) Jørn-Tommy Schjelderup (PBL) og Terje Skyvulstad (Utdanningsforbundet). Foto: Stig Brusegard.

Partene i PBL er enige om et lønnsoppgjør med en ramme på 5,4 prosent. Det er på linje med lønnsoppgjørene i kommunal sektor.

Oppgjøret sikrer alle medlemmer økt lønn på mellom kr 30.000 og kr 41.000 fra 1. mai 2023.

Forhandlingsleder Terje Skyvulstad i Utdanningsforbundet mener PBL i årets oppgjør har vist vilje til å prioritere Utdanningsforbundets medlemmer, og at PBL som arbeidsgiver viser at man er opptatt av rekrutteringen av barnehagelærere til sektoren.

– Utdanningsforbundet er opptatt av at lønn må være et viktig virkemiddel for rekruttering til barnehagene. I dette oppgjøret har PBL kommet oss i møte og anerkjenner dette, sier han.

I årets lønnsoppgjør leverte Utdanningsforbundet igjen felles krav med Fagforbundet og Delta.

Utdanningsforbundet og Norlandia har kommet til enighet i lønnsoppgjøret 2023 for ansatte i private barnehager, med en ramme for oppgjøret på 5,4 prosent.

Tirsdag 13. juni ble det enighet i forhandlingene mellom Utdanningsforbundet og Norlandia Preschool AS. Dermed er alle våre forhandlinger innenfor tariffområdet Spekter avsluttet.

Rammen for oppgjøret ble 5,4 prosent, hvilket tilsvarer resultatet i PBL og KS. Både styrere, barnehagelærere og pedagogiske ledere har fått et godt oppgjør. Det er gitt mest til barnehagelærere og pedagogiske ledere med lengst ansiennitet.

Har du eller medlemmene i klubben spørsmål om ubunden arbeidstid i barnehagen? Visste du at alle medlemmer har tilgang til verktøykassa på våre nettsider?

Her finner du svar på de mest aktuelle sakene innenfor lov- og avtaleverk, herunder ubunden tid. Du får svar på hva ubunden tid er, hvem som har krav på det, om tiden kan tas ut midt på dagen, om styrer kan bestemme hva som skal gjøres i ubunden tid med mer.

Tillitsvalgt.jpg

Det er fremdeles mange arbeidsplasser som mangler å gjennomføre valg og registrere hvem som skal være tillitsvalgt fra høsten av.

Vi anbefaler å sette opp dette som tema på et klubbmøte så snart som mulig. Når tillitsvalgt er valgt (eller gjenvalgt), er det viktig at den tillitsvalgte registreres riktig i vårt medlemsregister. Dette har heldigvis blitt stadig enklere å gjøre.

Kurs.jpg

Alle tillitsvalgte i Utdanningsforbundet Oslo innkalles til dagskurs 19. september. Kurset finner sted på Oslo Kongressenter, Folkets Hus.

Dersom du ikke lenger er tillitsvalgt til høsten ber vi deg gjøre din etterfølger oppmerksom på dette kurset. Formell innkalling blir sendt ut senere.