UKEINFO 23-2023

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Pride_ill.jpg

Det er juni og nok en gang tid for fest og protest. Juni er pridemåneden, og Oslo Pride arrangeres i år 23. juni til 01. juli.

I lys av den offentlige debatten og fjorårets terrorangrep, er det viktigere enn noen gang å være synlig til stede og vise at vi er der for mangfoldet i medlemsmassen vår og for det mangfoldet blant barn, elever og studenter vi møter på arbeidsplassene våre hver dag. Vi skal sørge for at våre arbeidsplasser er trygge og gode steder å være og å være seg selv.

Utdanningsforbundet Oslo sine arrangementer

• Tegnekonkurranse i skoler og barnehager. Frist for innsending av bidrag er mandag 12. juni.

• Stand i Pride Park 28. juni til 01. juli. Vi trenger flere til å stå på stand. Du trenger ikke ha stått på stand for oss før. Det vil alltid være flere vakter på standen, deriblant en erfaren vakt som har hovedansvaret. Det er sosialt, hyggelig og viktig. Dersom du er interessert, ta kontakt på [email protected].

• Deltakelse i paraden 01. juli med blant annet fanen vår og parolene som ble laget på standen i fjor. Vi håper på å bli mange og synlige, så kom og gå med oss. Bli gjerne med på Unio-frokosten først, så gå vi samlet til paradeoppstillinga.

Unio-arrangementer der Utdanningsforbundet Oslo er medarrangør

• Stand i Pride Park 28. juni til 01. juli

• Frokost før paraden 01. juli i Utdanningsforbundets lokaler i Hausmannsgate 17 (mer informasjon kommer på nettsiden)

• Paradedeltakelse 01. juli

• Pridesending som strømmes live onsdag 28. juni klokka 11.00 – 12.30. Dersom du kunne tenke deg å være livepublikum under sendingen, ta kontakt på [email protected].

• Les om Unios pridemarkeringer her.

I Stortinget 1.juni startet Norge arbeidet med å ratifisere konvensjonen fra ILO C190 "Konvensjon om avskaffelse av vold og trusler i arbeidslivet" (vedtatt i ILO 2019).

Konvensjonen er den første internasjonale avtalen som retter seg mot vold og trakassering i arbeidslivet. Konvensjonen stiller blant annet krav til at medlemsstatene skal definere og forby vold og trakassering i arbeidslivet.

ILO (under FN) er den internasjonale arbeidsorganisasjonen som jobber med å sikre arbeideres rettigheter verden over. I ILO  skjer trepartssamarbeidet på den internasjonale arenaen.

Les mer her om den historiske begivenheten: - Et viktig signal til verden om et arbeidsliv fritt for vold og trakassering (unio.no)

Tillitsvalgt.jpg

Det er fremdeles mange arbeidsplasser som mangler å gjennomføre valg og registrere hvem som skal være tillitsvalgt fra høsten av.

Vi anbefaler å sette opp dette som tema på et klubbmøte så snart som mulig. Når tillitsvalgt er valgt (eller gjenvalgt), er det viktig at den tillitsvalgte registreres riktig i vårt medlemsregister. Dette har heldigvis blitt stadig enklere å gjøre.

Lurer du på hva Utdanningsforbundet Oslo mener om bl.a. private virksomheter, hvordan Utdanningsforbundet skal forholde seg til bruk av kunstig intelligens i utdanningssystemet, eller om læringsteknologi?

Eller om nynorskelevers rettigheter, og 6-åringene i skolen? Årsmøte 2023 i Utdanningsforbundet Oslo vedtok i alt 12 uttalelser som du nå kan lese på nettsiden vår.

kursbilde.jpg

Nå er alle høstens tillitsvalgtskurs publisert på nettsiden i vår kurskalender.

Legg merke til at Utdanningsforbundet Oslo har en egen kurskalender for tillitsvalgte, og den ikke må forveksles med den faglige kurskalenderen en finner på forsiden på utdanningsforbundet.no.

De viktigste datoene å merke seg nå er felles dagskurs for alle tillitsvalgte 19. september, og oppstart med grunnskolering (TV1) 28. september og 11. oktober. Du kan velge den dagen som passer best, kursene er identiske.

Har du spørsmål om kurs, ta kontakt på [email protected].

Kurs2.jpg

Fra nettsiden vår kan du laste ned manus fra Utdanningsforbundet Oslos kurs og konferanser etterhvert som de blir tilgjengelige.

Trenger du en pause i eksamensskjøret? Kom og le av verdens viktigste yrke med munnen full av pizza. Strand Comics og Utdanningsforbundet Oslo inviterer alle lærere til en uforglemmelig kveld med latter, innsikt og livetegning torsdag den 15. juni kl. 17:00 på det gamle Nasjonalgalleriet (Universitetsgata 13).

Du har sikkert bladd i Utdanning eller Aftenposten og humret gjenkjennende til tegneserien Storefri. Lærer og serieskaper Marius Henriksen er mannen bak den populære tegneserien. Nå har du mulighet til å se ham live! Med rå humor og en dæsj alvor tar han deg med på et herlig kollegialt eventyr, gjennomsyret av medmenneskelig varme.

Foredraget inkluderer gratis adgang til utstillingen «Tegneserienes Historie» for alle lærere. Det er ingen påmelding, men vil du sikre deg plass kan du melde deg på ved å sende en e-post til [email protected].

Antirasistisk fellesskap, Utdanningsforbundet Oslo, Rødt Oslo og LO i Oslo arrangerer lørdag 17. juni "Fanemarkering mot rasistene i SIAN".

På arrangementets Facebookside skriver de:

«Lørdag den 17. juni skal den høyreekstreme organisasjonen «Stopp Islamiseringen av Norge (SIAN)» igjen ha markering foran Stortinget. Vi skal selvfølgelig ikke la dem stå alene og okkupere Eidsvolls Plass for å spre hatpratet sitt, rasisme trenger alltid motstand. Antirasistisk Fellesskap inviterer til motdemonstrasjon og fanemarkering fra klokka 17-19 i området mellom Eidsvolls Plass og Spikersuppa. Ingen rasister i vår gater!»

Arrangementet er fra kl. 17:00 - 19:00