UKEINFO 18-2023

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Partene i lønnsoppgjøret i Oslo kommune kom til enighet søndag 30. april. Rammen for oppgjøret er 5,4 prosent, noe som er godt over anslaget for rammen i frontfaget.

Søndag ble Unio Oslo enig med Oslo kommune i årets mellomoppgjør. Lørdag ble det enighet i kommunesektoren ellers (KS), mens det allerede på fredag ble enighet i staten.

Det økonomiske i årets oppgjør i Oslo kommune:

• De som har opp til lønnstrinn 35 og tjener inntil kr 541.800, får et tillegg på kr 32.600.
  • Alle som ligger på lønnstrinn 36 og høyere, får et tillegg på 6,0 prosent

Lønnstilleggene gjelder fra 1. mai 2023. Se ny lønnstabell i protokollen.

Oppgjøret er anbefalt av alle forbundene i Unio og skal ikke på uravstemning.

Våre medlemmer tilhører ulike tariffområder med egne tariffavtaler på hvert område. Alt du trenger å vite om årets lønnsoppgjør og tariffoppgjør generelt kan du lese om her.

Tillitsvalgt.jpg

Det er igjen tid for å gjennomføre valg av hvem som skal være tillitsvalgt på arbeidsplassen fra høsten av.

Vi anbefaler å sette opp dette som tema på et klubbmøte i løpet av mai måned. Når tillitsvalgt er valgt (eller gjenvalgt), er det viktig at den tillitsvalgte registreres riktig i vårt medlemsregister. Dette har heldigvis blitt stadig enklere å gjøre.

Byrådet har hatt en strategi om kvalitet i barnehage på høring, og her kan du lese vårt høringssvar.

Vi ser at byrådsavdelingen allerede har innarbeidet flere av våre tidligere innspill, blant annet ved å legge betydelig vekt på partssamarbeidet i strategien. Samtidig savner vi de store grepene for å gjøre noe med strukturkvaliteten i barnehage. Det trengs blant annet grunnbemanning gjennom hele dagen, kjøkkenressurs, faste vikarer og økt styrerressurs for å virkelig løfte kvaliteten i barnehagene. Dette er viktige saker for Utdanningsforbundet Oslo å jobbe videre for.

17. mai.jpg

Vi får mange henvendelser om betalingen på denne dagen.

I Verktøykassen finner du en oversikt som gir informasjon om hvilken godtgjøring det pedagogiske personalet har krav på ved arbeid 17. mai.

Kurs.jpg

Det siste dagskurset før sommeren er tirsdag 30. mai i Oslo Kongressenter. Det er et felles kurs for alle medlemsgrupper. Informasjon er sendt ut i Ukeinfo tidligere.

Alle må huske å melde seg på. Kurset har mange deltakere, og for at vi skal kunne forberede det best mulig for alle, er det viktig for oss med beskjed om hvem som kommer.

Resultatet av årets tariffoppgjør er et tema som vi regner med at de fleste er opptatt av. Resultater i Oslo kommune, staten og Spekter er allerede klare, i tillegg vil flere private områder bli ferdig de nærmeste ukene.

Kursets skoleringsøkt handler om pensjon. Arbeidsmedisiner Ebba Wergeland er en svært dyktig formidler. Hun vil gi oss en innføring i pensjonenes historie i Norge.

Andre temaer som vil bli tatt opp, er en gjennomgang av det viktigste fra vårt årsmøte, og praktiske tips til tillitsvalgts inn mot starten av et nytt semester.

Program vil bli sendt ut til påmeldte deltagere når kurset nærmer seg.

Alle tillitsvalgte er innkalt. Medlemmer av kontaktfora og lederråd er invitert. Meld deg på innen 15. mai.