UKEINFO 17-2023

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

TARIFF 2023.jpg

Forhandlingsstart i tariffoppgjøret i de tre tariffområdene  staten, KS og Oslo kommune ble utsatt på grunn av streiken i frontfaget i forrige uke. Etter at denne streiken ble avblåst sist torsdag, har partene i alle disse tariffområdene i offentlig sektor blitt enige om at forhandlingene begynner torsdag 27. april.

Fristen for å bli enige er ikke endret; den er fremdeles innen utgangen av søndag 30. april. Blir partene i oppgjøret ikke enige innen fristen, går oppgjøret til mekling. Meklingen er fastsatt til 23. og 24. mai.

Følg med på våre eller Unios nettsider for informasjon fremover.

Våre medlemmer tilhører ulike tariffområder med egne tariffavtaler på hvert område. Alt du trenger å vite om årets lønnsoppgjør og tariffoppgjør generelt kan du lese om her.

·         Tariffkalender
·         Tariffoppgjøret steg for steg
·         Tariff for nybegynnere
·         Reglene for uravstemning
·         Dersom det blir streik
·         Tariffhistorien

• Stat
    Forhandlingsstart i staten er torsdag 27. april kl. 10. Forhandlingsfrist er midnatt søndag 30. april (natt til 1. mai). Eventuell mekling starter onsdag 3. mai. Frist for å bli enige dersom det blir meklng er innen midnatt onsdag 24. mai (natt til 25. mai).
    Se mer om tariffområdet stat her

• KA – kirkelige virksomheter
    Forhandlingsoppstart i KA er torsdag 15. juni. Reservedato er torsdag 31. august.
    Se mer om tariffområdet KA her

• Virke
    Forhandlingsoppstart i Virke HUK er mandag 19. og tirsdag 20. juni.
    Alternative datoer er 11.–12. september dersom det blir forsinkelser i oppgjøret for stat og/eller kommune).
    Se mer om tariffområdet Virke her

• Spekter
    Det var forhandlingsoppstart for innledende sentrale forhandlinger i Spekter mandag 24. april. Der ble det avtalt at A2-forhandlinger skal gjennomføres 5. juni.
    Se mer om tariffområdet Spekter her

• FUS/Trygge Barnehager
    Det er ikke avtalt forhandlingsoppstart.
    Se mer om tariffområdet FUS her

• PBL
    Det er avtalt forhandlingsoppstart 12. juni.
    Se mer om tariffområdet PBL her

Årsmøte.png

Du kan nå laste ned saksdokumenter til ÅM 2023 fra Årsmøte 2023 portalen på nettsiden vår.

Klikk deg inn på nettsiden for Årsmøtet i Utdanningsforbundet Oslo 2023, og klikk deg videre til «Saksdokumenter»

På nettsiden finner du relevant informasjon både for deg som er valgt som årsmøtedelegat, og for deg som gjerne vil følge prosessen før, under og etter årsmøtet. Årsmøtet arrangeres på Sundvolden Hotell 8. - 10. mai.

Tillitsvalgt.jpg

Det er igjen tid for å gjennomføre valg av hvem som skal være tillitsvalgt på arbeidsplassen fra høsten av.

Vi anbefaler å sette opp dette som tema på et kommende klubbmøte i løpet av mai måned. Når tillitsvalgt er valgt (eller gjenvalgt) er det viktig at den tillitsvalgte registreres riktig i vårt medlemsregister. Dette har heldigvis blitt stadig enklere å gjøre.

Vi får mange henvendelser om betalingen på denne dagen.

I Verktøykassen finner du en oversikt som gir informasjon om hvilken godtgjøring det pedagogiske personalet har krav på ved arbeid 17. mai.