UKEINFO 16-2023

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Sist søndag ble det brudd i meklingen mellom partene i frontfaget, og LO og YS tok sine medlemmer ut i streik fra mandag morgen. Partene i Oslo kommune er etter dette blitt enige om å utsette forhandlingsstart for tariffoppgjøret i Oslo kommune inntil videre.

Det samme har partene i KS gjort.

Det er ikke avtalt nytt tidspunkt for oppstart av forhandlingene eller om frister for forhandlingene og eventuell mekling må endres. Følg med på våre eller Unios nettsider for informasjon fremover.

Våre medlemmer tilhører ulike tariffområder med egne tariffavtaler på hvert område. Alt du trenger å vite om årets lønnsoppgjør og tariffoppgjør generelt kan du lese om her:

• Tariffkalender
  • Tariffoppgjøret steg for steg
  • Tariff for nybegynnere
  • Reglene for uravstemning
  • Dersom det blir streik
  • Tariffhistorien

1. mai 2022.jpgVi ønsker alle medlemmer hjertelig velkommen til 1. maifrokost i Hausmannsgate 17. Ta gjerne med familie og kolleger.

Dørene åpner klokken 09.45, og arrangementet begynner klokken 10.00. I tillegg til hyggelig samvær byr vi på gode snitter, pølser og en kakebit. Barna får is, og vi har eget plakatverksted. Det vil bli sang, dikt og appell. Romsås Janitsjar vil spille for oss på frokosten og gå sammen med oss i toget. Ca. klokken 12 beveger vi oss til Youngstorget hvor vi kan høre flere appeller før vi går i tog.

Fylkesstyret har i år valgt følgende tre paroler som vil bæres bak vår fane:

• Lærere for fred - støtt Ukraina!
    Ikke rør streikeretten vår!
    Full bemanning hele dagen trenger vi i barnehagen!

Vi vil i tillegg ha håndplakater.

Vi gleder oss til å feire arbeidernes internasjonale kampdag sammen med deg! For at vi skal kunne beregne riktig matbestilling, er det flott om du melder deg på via våre nettsider.

Last ned plakat som du kan henge opp på oppslagstavlen på arbeidsplassen din

Drømmer du om å videreutvikle eller forske på noe relatert til ditt fagfelt, men mangler ressurser til å realisere det? Nå kan du som medlem søke om stipend.

Fru Oberstinne Due, født Peyrons legat, for lærerinner ved Oslo folkeskole

I lenken nederst finner dere utlysning av stipend fra legatet Fru Oberstinne Due, født Peyrons legat, for lærerinner ved Oslo folkeskole. Søknadsfrist er 15. mai.

På tross av den noe gammelmodige tittelen er legatet levende, og styret har bestemt at det også i år skal utlyses stipender. Stipendene skal benyttes til rekreasjon og er ifølge statuttene forbeholdt kvinnelige lærere i grunnskolen. Tildelt stipend utbetales når rekreasjonsoppholdet er gjennomført.

Legatstyret oppnevnes av Utdanningsforbundet og består av representanter for både Utdanningsforbundet Oslo og juridisk avdeling i Utdanningsforbundet sentralt.

Nåværende styre består av:

• Therese Thyness Fagerhaug, fylkesleder i Utdanningsforbundet Oslo (leder)
  • Anette Sandvær, fylkesstyremedlem i Utdanningsforbundet Oslo
  • Bjørn Saugstad, jurist i Utdanningsforbundet

Vi ber tillitsvalgte på grunnskoler videreformidle utlysningen til alle kvinnelige medlemmer.

Videreutdanningsstipend

Utdanningsforbundets videreutdanningsstipend er for deg som tar minst 30 studiepoeng. Ved tildeling av stipend, vil du kunne motta mellom 5 000 kr og 30 000 kr. Søknadsfrist er 1. mai.

Oslo Lærerinnelags fond

Kvinner i grunnskolen fra hele Norge kan få støtte til videreutdanning og pedagogisk forskning relatert til grunnskolen. Søknadsfrist 1. mai.

Tillitsvalgt.jpg

Det er igjen snart tid for å gjennomføre valg av hvem som skal være tillitsvalgt på arbeidsplassen fra høsten av.

Vi anbefaler å sette opp dette som tema på et kommende klubbmøte i løpet av mai måned. Når tillitsvalgt er valgt (eller gjenvalgt) er det viktig at den tillitsvalgte registreres riktig i vårt medlemsregister. Dette har heldigvis blitt stadig enklere å gjøre.

Marianne Krogh.jpg

Fra mandag 24. april vil Marianne Lange Krogh, Sagene skole, frikjøpes 70 % for arbeid på fylkeskontoret frem til sommerferien.

Marianne satt i fylkesstyret fra 2009 til 2019, og er i dag 1.vara til fylkesstyret.

Vi gleder oss til å få henne tilbake på kontoret!

Kurs.jpg

30. mai avholdes det dagskurs for alle tillitsvalgte i Utdanningsforbundet Oslo. Kurset arrangeres på Oslo Kongressenter fra kl. 9.00 – 15.30.

Av praktiske årsaker må alle melde seg på i forkant av kurset, senest 9. mai.

Kursinnkalling finner du her.