UKEINFO 10-2023

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Det er mye likestillingsarbeid å ta tak i, og det begrunner at vi markerer kvinnedagen på mange vis.

Vi håper vi sees på Youngstorget klokka 18!

Vi stiller opp i pulje 1 bak parolen «Nei til Taliban – støtt kvinner i Afghanistan!». Der finner dere oss med fanen vår og med håndplakater der det står «Afghanske kvinner må få utdanning nå!» og «Verden vinner med utdanning til alle jenter og kvinner!». Vi håper mange kommer og går sammen med oss i toget.

• Er du ikke alltid like fornøyd med Utdanningsforbundet?
  • Vil du ha litt endringer her og der?
  • Vil du ha mer om bemanning i barnehagen?
  • Vil du at digitalisering skal diskuteres mer?
  • Vil du ha økt fokus på spesialundervisning?
  • Har du sterke meninger om inntaksordning på videregående?

På årsmøtet 8.-10. mai vedtas politikk og arbeidsmåter for Utdanningsforbundet Oslo de neste fire årene. Alle klubber og medlemmer kan sende inn forslag til behandling. Vil dere at årsmøtet skal vedta en uttalelse om planleggingstid i barnehagen eller ønsker dere et digitaliseringsutvalg? Vil dere at fylkesstyret skal jobbe mer med spesialpedagogiske tiltak eller vil dere ha mer fokus på yrkesfag?

Forslagsfristen er 15. april, og dere sender inn til [email protected].

Dere trenger ikke å være redde for at dere skriver forslagene på «feil» måte. Fylkesstyret tar kontakt med dere for å bidra til at forslag blir plassert på riktig plass i sakspapirene, og at det dere er opptatt av blir behandlet av årsmøtet.

Utdanningsforbundet Oslo blir best når flest mulig bidrar!

Nestleder i Utdanningsforbundet Oslo, Stine Sund, og fylkesstyremedlem Aasne Mygland sammen med de streikende i Teisentoppen barnehage. Foto: Halvor Hals Kolsrud/UDF Oslo

I snart tre uker har det pågått en viktig barnehagestreik i et lite tariffområde. NHO-barnehagene er ikke mange, men kampen for en livslang og kjønnsnøytral pensjon er like viktig der som i alle andre barnehager.

Det er i hovedsak Frelsesarmeen som eier barnehagene som nå er i streik. Teisentoppen barnehage er den eneste barnehagen i Oslo som er i streik. Og Utdanningsforbundet Oslo var raskt på plass med å vise støtte.

Utdanningsforbundet støtter Fagforbundet i denne streiken, men vi er ikke part i avtalen det streikes på, derfor streiker ikke våre medlemmer.

Oslo Sporveiers Arbeiderforening (OSA) har laget et opprop til støtte for streiken som dere kan signere og dele hvis dere vil vise støtte til de streikende:

Støtteerklæringer kan også sendes direkte til fagforbundet Barn og oppvekst i Oslo på: [email protected].

Hvis du vil ha mer bakgrunnsinformasjon om streiken, finner du det her.

Vi får svært mange spørsmål om reglene knyttet til ubunden arbeidstid, og endelig gir verktøykassa vår dere tillitsvalgte litt bedre svar om dette temaet.

Kan styrer frata meg ubunden tid? Kan man ha ubunden tid midt på dagen? Hva har jeg krav på om jeg ikke får tatt ut ubunden tid?

Dette og mye mer får du nå svar på i Verktøykassa.

Kurs.jpgDet er fortsatt noen ledig plasser til kurs om lokale arbeidstidsavtaler og de individuelle arbeidsplanene 15. eller 16. mars (du velger selv datoen som passer deg best). Informasjon og påmelding finner du her.

Også i år er Utdanningsforbundet med å arrangere klimakonferanse. I år er konferansen lagt til ettermiddag og kveld, slik at det er lettere for folk i jobb å være med. Hvis du ikke rekker starten, kan du komme etter hvert.

I en verden i endring, hvordan bygger vi broen til framtiden?

Tid: Torsdag 30. mars. Konferanse fra kl. 14-19.30 (dørene åpner kl. 13.30), fest fra kl. 19.30-21.30!
Sted: Rebel (Universitetsgata 2, Oslo) og på nettet

Programoverskrifter:

• Broen til Framtiden 10 år og veien videre
  • Broen til bærekraftige lokalsamfunn: Kommunevalg 23
  • (Arbeids)Kraft for omstilling!

Av talere og paneldeltakere finner vi blant annet Audun Lysbakken, Raymond Johansen, Jan Christian Vestre, Åslaug Haga, Are Tomasgard, Anja Bakken Riise, Mette Nord og Gina Gylver.

Lenke til fullt program og påmelding

Konferansen er gratis.