UKEINFO 09-2023

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Fra denne siden kan du laste ned manus fra Utdanningsforbundet Oslos kurs og konferanser etter hvert som de blir tilgjengelige. Innhold og utforming av manus står i sin helhet for forfatterens regning.

Siste kursmanus som er publisert, er dagskurs for barnehage 15. februar 2023.

Alle bydelslag i Utdanningsforbundet Oslo avholder årsmøte i løpet av mars.

På årsmøtet får du innblikk i arbeidet bydelslaget har gjort i året som gått, og du kan komme med innspill til hva bydelslaget skal jobbe med i året som kommer. Det velges nytt bydelslasstyre, og i år skal det også velges delegater til Utdanningsforbundet Oslos årsmøte. Du treffer andre medlemmer i bydelen og har mulighet for å påvirke og diskutere aktuelle saker som rører seg i sektoren.

Merk deg datoen for ditt bydelslag, og bli med! Alle medlemmer vil få tilsendt saksliste og informasjon om tid og sted for årsmøtet i egen bydel.

Datoer for årsmøter i de ulike bydelene:

• Alna: 16.mars
  • Sagene: 23.mars
  • Bjerke: 22.mars
  • St. Hanshaugen: 06.mars
  • Frogner: 27.mars
  • Stovner: 16.mars
  • Gamle Oslo: 22.mars
  • Søndre Nordstrand: 21.mars
  • Grorud: 20.mars
  • Ullern: 21.mars
  • Grünerløkka: 23.mars
  • Vestre Aker: 28.mars
  • Nordre Aker: 27.mars
  • Østensjø: 21.mars
  • Nordstrand: 27.mars

Barnehagedagen 2023 blir arrangert 14. mars. Tema for dagen er betydningen av flere ansatte i barnehagen. Slagordet er: «Liten og stor».

Dagen markeres over hele landet for å synliggjøre hva barna erfarer og opplever i barnehagen. Årets markering setter søkelyset på betydningen av flere ansatte i barnehagen.

Å ha nok ansatte til stede sammen med barna er den viktigste garantien for at barnehagen oppleves som et trygt og samtidig utfordrende sted å være. I Hurdalsplattformen (2021–2025) står det at regjeringen vil «Forbetre bemanningsnorma slik at ho sikrar barna nok tilsette.» Flere ansatte i barnehagen vil bidra til at hvert enkelt barn blir sett og fulgt opp på en god måte.

IA-Bransjeprogram barnehage arrangerer nå regionale erfaringskonferanser i fem byer i løpet av våren 2023. Meld deg på nå!

Utdanningsforbundet er stolt part i IA-Bransjeprogram barnehage som har som to hovedmål å redusere sykefravær og frafall på arbeidsplassen.

Vi mener at for å lykkes med det er det avgjørende at partene samarbeider lokalt og nasjonalt. Det er de enkelte arbeidsplassene som står sentralt i Bransjeprogrammet og verktøyene som er utviklet, tar utgangspunkt i det. Mer informasjon om Bransjeprogrammet og verktøyene som er utviklet finner du her.

Utdanningsforbundet skal opprette fagnettverk i norsk, naturfag og kroppsøving. Nettverkene skal engasjere seg i innholdet i og utviklingen av fagene, støtte det faglige engasjementet blant medlemmene og gi innspill på aktuelle saker.

Fagnettverkene opprettes som et pilotprosjekt i de gjennomgående fagene norsk, naturfag og kroppsøving. Nettverksgruppene for de enkelte fagene skal ha 6-10 medlemmer og skal møtes noen ganger i året, fysisk eller digitalt.

Vi er på jakt etter lærere fra grunnskole, videregående skole og lærerutdanning som underviser i og har utdanning i de aktuelle fagene.

Det ble våren 2022 sendt ut et e-læringsprogram for ledere og tillitsvalgte. Det er fortsatt noen som ikke har gjennomført denne skoleringen. Vi oppfordre alle til å gjennomføre denne.

Se moduloversikt:

• Modul 1: En kort innføring i medbestemmelsesavtalen. Gjennomføres alene eller sammen med andre (ca. 20 min). Kurset finner du her.
  • Modul 2: Hvordan MBU-samarbeidet skal fungere. Gjennomføres som gruppearbeid i et MBU-møte (ca. 1 time). Kurset finner du her.
  • Modul 3: Evaluering av skolering i medbestemmelsesavtalen. Kurset finner du her

Det er sendt ut en e-post til alle rektorer 27.02.2023 om modul 3, der disse er bedt om å distribuere denne e-posten til alle den måtte berøre. Dette gjelder tillitsvalgte som har deltatt i Modul 1 og 2.

Utdanningsetaten har ikke lenger ansvaret for lønnskjøring for alle som jobber i skoleverket. Dette ansvaret er nå overtatt av UKE (Utviklings- og kompetanseenheten).

Lønnslippen som kommer i marsmåned blir første gang UKE har denne oppgaven. Vi oppfordrer alltid våre medlemmer til å følge med på egen lønnslipp, gjerne litt ekstra denne måneden.