UKEINFO 07-2023

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

I 2018 utarbeidet byrådet  en tiltakspakke for klimavennlige jobb- og tjenestereiser. For å få mest mulig treffsikre tiltak ble det gjennomført en reisevaneundersøkelse blant Oslo kommunes ansatte.

Samme år signerte hovedsammenslutningene og Oslo kommune en felleserklæring om klimavennlige jobbreiser.

Oslo kommune skal nå gjennomføre en ny reisevaneundersøkelse blant kommunens ansatte for å få oppdatert kunnskap om reisevanene . Informasjon fra undersøkelsen vil igjen bli brukt som grunnlag for å vurdere målrettede tiltak for å tilrettelegge for mer klimavennlige arbeidsreiser.  Det er videre et formål å få kunnskap om hvordan koronapandemien har påvirket reisevanene og å evaluere arbeidet som er blitt gjennomført med å redusere klimagassutslipp fra arbeids- og tjenestereiser.

Undersøkelsen gjennomføres i regi av Transportøkonomisk institutt. I uke 9 vil alle ansatte få tilsendt en epost med en egen personlig lenke til undersøkelsen på nett. Følgende epostadresse vil benyttes til å sende ut undersøkelsen: [email protected]

All informasjon som innhentes blir behandlet i tråd med regler for personvern og datasikkerhet. Vi oppfordrer alle medlemmer til å delta når de mottar lenke til undersøkelsen.

16. september ga Byrådet i oppdrag til utdanningsetaten å levere en vurdering av alternativer til eksamen, og om innspill til hvordan mappevurdering kan gjennomføres i praksis – inkludert i hvilke fag, på hvilke år/trinn, ved hvilke skoler og med og uten karakterer. Du kan lese oppdragsbrevet her.

UDE anbefaler at man våren 2023 inviterer både skoler som er i gang med dette, og skoler som er interessert, til å delta i utprøving og kartlegging av alternative vurderingsformer frem mot standpunktvurdering. UDE anbefaler at det utarbeides et kunnskapsgrunnlag våren 2023.

For videregående skole anbefaler utdanningsetaten at det forberedes en søknad om deltakelse med alternativ vurdering til eksamen innenfor Utdanningsdirektoratets rammer. Langtidsoppgave prioriteres i første omgang i de fag som Utdanningsdirektoratet foreslår: Biologi 2, Matematikk 1P-Y og Politikk og menneskerettigheter.

For ungdomstrinnet anbefaler UDE at det forberedes en søknad om forsøk med alternative eksamensformer i regi av utdanningsetaten. Denne skal komme etter kunnskapsinnhenting, pilotering og følgeforskning. Arbeidet igangsettes denne våren, og etter planen søkes det forsøk for alternativ eksamen skoleåret 24-25. Du kan lese hele svaret på oppdraget her.

Utdanningsetaten har involvert oss på fylkeskontoret på en god måte i arbeidet så langt. Vi har allerede spilt inn flere problemstillinger og nevner blant annet: Hva kan være en «rettferdig vurdering» av alle elever på alle trinn på alle de ulike skolene i Oslo? Hva er egentlig innholdet i «mappevurdering»? Hvordan kan en ny vurderingsform påvirke lærernes arbeidstid – hva skal eventuelt bort? Hvordan vite at materialet som vurderes i mappen er elevens eget? Hvordan sikre det karakterkorrektivet eksamen er i dag?

Det viktigste arbeidet for Utdanningsforbundet Oslo fremover vil være å sikre at det er god medvirkning på skolene, og at det finnes kanaler der profesjonsstemmene blir hørt og ivaretatt.

Tirsdag 31. januar arrangerte vi et medlemsmøte i Lærernes hus med tema NOU 2022 : 17.  Veien inn – Ny modell for opptak til universitet og høgskoler.

Leder av utvalget Marianne Aasen gikk gjennom hovedtrekkene i den offentlige utredningen.

Det ble en aktiv kveld med mange spørsmål og innspill fra salen om hvilke utfordringer vi står overfor med en ny modell.

Før møtet  ble det servert pizza til de 35 som møtte opp til medlemsmøtet.

Utdanningsforbundet Oslo  arbeider nå med innspill til sentralstyret, som igjen skal avgi et høringssvar til Utdanningsdirektoratet denne våren.

Selve saken vil bli behandlet på Stortinget våren 2024 og forventes og kunne virke fra inntaket i 2025.

Alle har mulighet til å komme med innspill/høringssvar – fristen er  9. mars 2023.

Stipendet skal nyttes til pedagogiske tiltak som fremmer demokratiske holdninger og verdier som toleranse, menneskeverd, selvstendighet og solidaritet. Søknadsfrist 1. mars.

Stipend gis fortrinnsvis til medlemmer av Utdanningsforbundet. Rapport må innsendes før stipendet utbetales og før utgangen av tildelingsåret. Det kan vanligvis tildeles stipend bare en gang til samme søker og til samme prosjekt. Tiltaket det søkes midler til, må være del av et konkret FOU-arbeid eller prosjekt.

Stipend gis ikke som ledd i kompetansegivende utdanning, til deltaking i ordinær etterutdanning eller til arrangement i regi av et fagforbund.