UKEINFO 05-2024

Ukeinfo sendes ut til alle tillitsvalgte, medlemmer i kontaktforum, ledermedlemmer og lederråd i Utdanningsforbundet Oslo. Vi ber tillitsvalgte videresende relevant informasjon til medlemmer på sin arbeidsplass.

13. februar 2024 fortsetter Utdanningsforbundet sin kursrekke for ledermedlemmer. I dette webinaret gis et overblikk over opplæringslovens kap. 9A og barnehagelovens kap. 8.

Det vil bli særlig fokus på barn og elevers rett til et trygt og godt barnehage- og skolemiljø, skolen og barnehagens aktivitetsplikt, dokumentasjonsplikten, samt håndheving av slike saker. Webinaret vil være tilgjengelig i 14 dager etterpå for påmeldte.

Påmelding og mer informasjon på:

28. og 29. februar er det duket for dagskurs for alle tillitsvalgte i barnehage, på fagsentrene og bydelslagsledere.

Kurset er obligatorisk for alle barnehagetillitsvalgte. Vi har plassbegrensninger og skal bestille mat. Derfor må alle melde seg på via våre nettsider.

For at dagskursene også skal bli en anledning til å bli kjent med tillitsvalgte i din bydel, har vi delt dagskursene inn bydelsvis.

Tillitsvalgte i Gamle Oslo, Grünerløkka, St. Hanshaugen, Sagene, Søndre Nordstrand, Nordstrand, Ullern og Frogner skal
melde seg på onsdag 28. februar.

Tillitsvalgte i Nordre Aker, Vestre Aker, Alna, Bjerke, Grorud, Stovner og Østensjø skal melde seg på torsdag 29. februar.

På kurset vil det være en gjennomgang av tariffoppgjøret 2024 og en presentasjon av aktuelle tariffspørsmål. Jorunn Folkvord kommer og skal forklare pensjon sånn at du skjønner greia. Birgitte Fjørtoft skal si noe om hvordan man som tillitsvalgt kan agere i møte med programmer og observasjonsverktøy.

Dagskursene varer fra 09:00 til 15:30. Det endelige programmet vil bli sendt ut når det er klart.

Det foreslås nye regler for fravær og fraværsoppfølging i videregående skoler og forslaget er nå ute på høring. Vi oppfordrer klubber og medlemmer til å se på det som foreslås, ta diskusjonen og gi høringssvar med kommentarer og forslag til oss i Utdanningsforbundet Oslo (vår interne frist for innspill fra klubber er 27. februar) og også til UDIR.

Les mer om høringen her.

I forbindelse med denne høringen om endringer i fraværsregler og fraværsoppfølging i videregående skole, sender Utdanningsforbundet Oslo om kort tid ut en medlemsundersøkelse til våre medlemmer i videregående.

Vi håper tillitsvalgte i videregående skoler kan hjelpe oss med å gjøre medlemsundersøkelsen kjent blant medlemmene i klubben, og at dere kan oppfordre til at så mange som mulig svarer på undersøkelsen. Noe av det vi ønsker å få svar på i undersøkelsen er hva som fungerer og ikke fungerer i dagens regelverk, tidsbruk til fraværsoppfølging, hva som eventuelt bør endres og hvordan reglene slår ut i forskjellige utdanningsprogram. Vi takker på forhånd for svar!

Kjør debatt!

Vi minner om at det er dagskurs for tillitsvalgte på grunnskole, i PPT og i voksenopplæringen 13. og 14. februar.

Kurset er obligatorisk, dersom du ikke kan komme må du sende vara. Vi må likevel be om påmelding for å beregne matbestilling.

Kurssted: Ingeniørenes hus

Tirsdag 13. februar: Skolegruppe 4, 5, 6, PPT og spesialskoler

Meld deg på her
Last ned innkalling/permisjonsskjema her

Onsdag 14. februar: Skolegruppe 1, 2, 3 og VO

Meld deg på her
Last ned innkalling/permisjonsskjema her

Alle må ha med seg den arbeidstidsavtalen de har på sin skole inneværende skoleår.