UKEINFO 03-2024

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Alle fylkeslag og medlemmer oppfordres til å foreslå kandidater til rådet. Sittende rådsmedlemmer kan renomineres om ønskelig. Kandidatene må ha bekreftet at de vil stille seg til disposisjon.

Rådets arbeid skal støtte opp om Lærerprofesjonens etiske plattform og ta utgangspunkt i barnehagens og skolens verdigrunnlag og samfunnsmandat. Det er opprettet for hele profesjonen og skal støtte opp om etisk forsvarlig praksis i utdanningssektoren til beste for barn, unge og voksne. Rådet behandler og belyser innkomne saker av prinsipiell etisk karakter. De deler informasjon, uttalelser, høringer og aktuelle etiske problemstillinger på nettsiden www.laereretikk.no og på rådets Facebookside.

Alle kandidatene som foreslås må ha et stort engasjement for profesjonsetikk og ha god kjennskap til utdanningssektoren. Rådsarbeidet skal gjennomføres i samsvar med avtalen hvor det stilles krav til profesjonalitet, effektivitet og høy faglig standard. Når rådet nå skal videreutvikles, er det avgjørende at det kommer inn forslag på kandidater som har et stort engasjement for lærerprofesjonens etiske verdier og ansvar.

Nett - arbeidstid Pixabay.jpg

I uke to sendte Utdanningsforbundet ut en arbeidstidsundersøkelse til barnehagelærere og pedagogiske ledere i Oslo kommune. Barnehagelærere og pedagogiske ledere i PBL (Private Barnehagers Landsforbund) vil få undersøkelsen i uke fire. Hensikten med undersøkelsen er å få innsikt i barnehagelæreres og pedagogiske lederes planlegging av egen pedagogiske virksomhet og bruk av egen planleggingstid.

Undersøkelsene vil gi Utdanningsforbundet ny og oppdatert kunnskap om våre medlemmers bruk av arbeidstid, noe som vil bli viktig i det videre barnehagepolitiske arbeidet. Dette gjelder særlig reforhandling av arbeidstidsavtalene. Arbeidstid er blant temaene som kan bli en del av hovedtariffoppgjøret denne våren.

Undersøkelsen gjennomføres ved hjelp av Questback. Svarene behandles anonymt og vil ikke kunne knyttes opp til avsender. Det vil kun ta 5 – 7 minutter å gjennomføre.  Vi håper flest mulig har anledning til å svare på undersøkelsen, og at du som mottar Ukeinfo videreformidler viktigheten av dette.

Kurs.jpg

Det er flere kurs fremover for tillitsvalgte i barnehage, grunnskole og videregående. Noen av dem er såkalte påmeldingskurs, altså kurs tillitsvalgte selv velger om de vil gå på eller ikke. Det er også dagskurs for tillitsvalgte i barnehage og grunnskole i februar. Dagskursene innkalles man til, men man må fortsatt melde seg på.

Barnehage

• Halvdagskurs - ansettelser: 31. januar
  • Dagskurs for fagsentre, kommunale og private barnehager: 28. og 29. februar

Grunnskole og videregående opplæring

• Halvdagskurs - ansettelser: 31. januar og 1. februar (velg en av datoene, førstemann til mølla)
  • Halvdagskurs - arbeidstidsavtalen: 1. og 2. februar (velg en av datoene, førstemann til mølla)

Grunnskole

• Dagskurs for skolegruppe 4, 5, 6, spesialskolene og PPT: 13. februar (NB! Ingeniørens hus)
  • Dagskurs for skolegruppe 1, 2, 3 og VO: 14. februar (NB! Ingeniørenes hus)

Her finner man alle kursene, med lenke til påmelding: Kurs og møter i Utdanningsforbundet Oslo

Med hele verden tilgjengelig gjennom internett, er evnen til kritisk tenking stadig viktigere. Utdanningsforbundet inviterer til digitalt kurs på Zoom 14. mars, der kritisk literacy er tema.

Når det gjelder utøving av klasseledelse, beskriver lærere arbeid med elever med utfordrende atferd som noe av det vanskeligste. Krevende atferd utfordrer lærerens autoritet, forstyrrer læringsprosesser og kan skape sterke stressopplevelser hos både elever og lærere. Dette kurset vil belyse problemstillingen fra ulike vinkler.

Kursholder er Pål Roland.