Læreren: Ildsjelen og grunnsteinen

5. oktober var verdens lærerdag og vi hyller lærerne som står på hver eneste dag, for våre barn og for vår framtid.

I disse tider med stram kommuneøkonomi er det på sin plass å hylle bautaen i samfunnet: Læreren.

De står på sent og tidlig for at barn og voksne skal få en best mulig utdannelse: Gjennom barnehage, grunnskole, videregående og universitet. Slik blir vi velutdannede, godt opplyste mennesker som igjen kan bidra til samfunnet og en god verden. Utdanning er bæreren når verden skal endres.

  • Gjennom utdanning bekjemper vi fattigdom.
  • Gjennom utdanning legger vi grunnlaget for et godt liv.
  • Gjennom utdanning får vi kunnskap til fredsarbeid.
  • Gjennom utdanning får vi mye av vår sosialkunnskap, som gjør oss i stand til å være gode borgere med gode verdier.
  • Gjennom utdanning bygger vi Norge.

Takket være læreren!

I samfunnet har læreren nøkkelrollen i dannelsen av enkeltpersoner. En god lærer motiverer og veileder hver enkelt slik at vi utvikler oss på best mulig måte og får gode liv. De hjelper deg over kneika når det er vanskelig, og henter inn støttesystemer når det er behov for det. Læreren veileder og gir deg kunnskap slik at du har et best mulig utgangspunkt når du er klar for å tre inn i de voksnes rekker. Får du en god utdanning har du det beste grunnlaget for å skaffe deg et godt liv.

Lytt til læreren

Årets tema på Verdens lærerdag er å lytte til lærerne for å skape en god utdanning.

Læreren er i klasserommet, det er de som møter elevene og ser behovene til den enkelte. Det er læreren som har kunnskap om utfordringene og behovene i skolen. Det er de man må lytte til for å skape grunnlaget for en god utdanning.

Og nettopp her har rektorene i Norge samlet seg i et lederbrøl: De er svært bekymret for kvaliteten i skolen, lederflukt og arbeidssituasjonen. De etterlyser flere ansatte, men stoppes av dårlig kommuneøkonomi. For å få til en god skole med god kvalitet, så må kommunene få pengene som trengs for å få til nettopp det. Og pengene må nå ut til skolene.

Viktigheten av en god utdanningssektor

Lærermangelen i Nordland og Norge er også global. Leder av seksjon for lærerutvikling i Unesco, Carlos Vargas Tames, beskriver situasjonen slik til Utdanningsnytt: «Mangel på lærere fører til overfylte klasserom, redusert kvalitet på utdanningen og til slutt en nedgang i elevenes resultater. Det legger også et enormt press på de gjenværende lærerne, noe som øker utbrenthet og frafall».

Politikerne må forstå viktigheten av en god utdanningssektor. Det er grunnmuren for et godt samfunn. Å bygge et hus med skjev grunnmur går ikke. Hvis vi skal få flere gjennom skoleløpet og ut i andre enden som ferdigutdannet sykepleier eller lærer, så må vi gi en god utdanning. Da må regjeringen legge økonomiske ressurser på bordet og kommunene må prioritere skole. Overfylte klasserom med ufaglærte lærere er ikke kvalitet. Hvis vi skal klare å dette må vi være bedre rustet. Og arbeidet starter i utdanningssektoren.

Bærebjelken i fredsarbeid

I FN er sterke lærere og en god utdanning en av grunnsøylene. Og akkurat derfor har FN etablert Verdens lærerdag 5. oktober, som i år feirer 30 år. Det handler om å sikre en god utdanning for alle. Gode og nok lærere er helt sentralt for å nå FNS bærekraftsmål. Det er faktisk så viktig at helt siden UNESCO ble dannet i 1945 har FNs fredsarbeid bygget på utdanning som den viktigste bærebjelken.

For å gi en god utdanning, må vi ha gode og nok lærere. Da er en god lærerutdanning sentral. Og for å få de beste folka må vi også ha gode lønns- og arbeidsvilkår som gjør læreryrket attraktivt.

Til du som er lærer: Vit at vi står side om side med dere – vi skal sammen sørge for at myndigheter og de som bestemmer lytter til læreren.

For læreryrket er ikke bare verdens beste jobb, det er også verdens viktigste jobb!

Tusen takk for jobben dere gjør hver eneste dag!

Gratulerer med dagen til alle lærere!

 

Trond Hagen 

Lederrepresentant i Utdanningsforbundet Nordland