Alle elever fortjener lærerutdannede lærere!

Et nytt skoleår har nettopp startet og mange elever var nok en gang spente på hvilke lærere de ville møte den første skoledagen. Dessverre møtte mange elever ukvalifiserte lærere ved skolestart også i år.

En av fem som underviser i norske skoler mangler lærerutdanning, og dermed viktig kompetanse for jobben. Elevene er de som rammers hardest når det er ukvalifiserte som har ansvaret for undervisningen og det pedagogiske opplegget. Nordland er et av fylkene som kommer dårligst ut på denne statistikken.

Barna er framtiden

Barna er framtidenAt et av verdens rikeste land ikke klarer å gi alle barn og unge en lærerutdannet lærer, bør være et alvorlig tankekors for politikerne også i inngangen til Stortingsvalgåret 2025. Å rekruttere og beholde godt kvalifiserte lærere til utdanningssektoren er ikke en umulig oppgave hvis man virkelig vil. Vi har ikke råd til la være!

Det er en sentral politisk målsetting for norsk skole at alle elever har rett på likeverdig opplæring. Likevel har ikke norske elever hatt den samme tilgangen på denne viktige ressursen i mange år.

Ny rekrutteringsstrategi – anerkjennelse av lærerkrisen

For femte år på rad synker antall studenter som har fått tilbud om studieplass ved alle lærerutdanningene i Norge. Årets søkertall til høyere utdanning viste en nedgang i tallet på unge som vil bli lærer i barnehage og skole. Samordna opptak viste at søknadene samlet sett gikk ned med 6.8 %. I tillegg ser vi at mange lærere slutter og søker seg over i andre yrker. Nå står vi en lærerkrise som må løses i felleskap.

Skal vi klare å beholde og rekruttere godt til et yrke, må det oppleves som attraktivt. Læreryrket må verdsettes høyere med bedre lønns- og arbeidsvilkår. Lærere må i tillegg til økt lønn også ha tid til å gjøre den jobben som trengs i møte med elever og foreldre. Dette kan blant annet skje gjennom færre undervisningstimer slik at en kan få tid til å gjøre jobben på en god måte. Det er også viktig å styrke laget rundt lærere og elever for at læreren kan drive med kjerneoppgaven som er undervisning. Dette kan også bidra til å forebygge vold og trusler i skolen.

Lærerne trenger arbeidsgivere og myndigheter som verdsetter betydningen lærerutdanningen og den kompetansen lærerutdannede lærer har. I tillegg må rammevilkårene i skolen forbedres, blant annet gjennom øremerkede midler.

Det er mange lærere som er frustrert over å stå i et yrke der de ikke har rammer til å gjøre det de vet må til. Dette må tas på alvor og ikke bagatelliseres. Kommuneøkonomien må derfor også styrkes.

Vi får håpe den nye rekrutteringsstrategien som regjeringen lanserte tidligere i år kan bidra til forbedringer:

 Regjeringen har i samarbeid med KS og partene i utdanningssektoren lansert en strategi for å rekruttere å beholde flere lærere både i skole og barnehage. Utdanningsforbundet er glade for at det endelig er etablert en felles forståelse om at vi står i en lærerkrise og at den må løses i fellesskap uttalte vår leder Geir Røsvoll etter lanseringen.

I strategien har blant annet KS forpliktet seg til gjennom forhandlingene om lønns- og arbeidsvilkår til å bidra til god rekruttering. Samtidig har nasjonale myndigheter blant annet forpliktet seg til å gi gode og overordnede rammer for lærerutdanningene gjennom regelverk, rammeplaner og finansiering.

Politisk vilje og mot må vises gjennom økt budsjett

Utdanningsforbundet synes det er viktig med den overnevnte strategien. Imidlertid så nevner strategien i liten grad hvordan alle tiltakene som nevnes skal finansieres. Dette vil koste mye penger som hverken kommuner eller fylkeskommuner har per dags dato. Uten konkrete tiltak for blant annet å bedre kommuneøkonomien kan vi risikere at dette vil bli nok en strategi med gode intensjoner som strander på grunn av manglende finansiering. Skal dette lykkes må staten legge mer penger på bordet gjennom å vise politisk handlekraft og mot. Dette må skje raskt og gjenspeiles i årets statsbudsjett og i flere statsbudsjetter framover.

I forhold til KS så har de ikke forpliktet seg til å styrke utdanningssektoren med ei krone, men at de kan bidra til rekruttering gjennom forhandlingsinstituttet.  Hva det vil si i praksis at de gjennom forhandlinger sier de vil bidra til god rekruttering gjenstår å se. Det forutsetter at utdanningssektoren blant annet må prioriteres framfor andre viktige samfunnsoppdrag.

Så en bønn til dere politikere, i inngangen til et valgår, er å følge opp ord med handling. Det er dere som har gitt oss dette viktige samfunnsmandatet. Det handler om velferdsstaten, barn og unges fremtid – at vi greier å rekruttere og beholde lærere.  Læreryrket erverdens beste yrke med gode nok rammer.

Og en bønn til KS som må ta sitt samfunnsansvar på alvor.

Ønsker alle lærere og elever lykke til med et nytt skoleår!

Det haster nå!

Alle elever fortjener lærerutdannede lærere!

 

Einar Hanssen

Kontaktperson grunnskole Utdanningsforbundet Nordland