Jakten på de gode ansatte

Publisert: 23.11.2024

Utdanningsforbundet Vågan og Fagforbundet Vågan inviterte onsdag 20.11. til inspirasjonsforedrag med Roger Finjord, «Jakten på det gode laget». Det ble en kjempefin kveld, der vi ble tatt med på en reise i erfaringene Finjord har gjort seg om å skape et bra arbeidsmiljø. Det var mye latter, noen tydde kanskje til tårene, men alt ledet fram til seriøse poeng om hvordan vi kan være en positiv kraft på jobb.

Finjord involverte publikum, og fikk mange ekstrapoeng på det. Både gjennom å spøke direkte med flere personer i publikum som nok er kjent for svært mange av oss, og da han spurte om det var noen fra Finnmark i salen. Det er nok også sannsynlig at det at han selv er fra Nord-Norge slo heldig ut for Finjord.

Det finnes to helt ulike arbeidsplasser, sa Finjord. På den ene blir mange syke, på den andre er folk redde for å bli syke for da får de ikke treffe sine kjære kolleger. Vi medlemmene bidrar til å lage disse arbeidsplassene. Finjord ba oss stille oss spørsmålet: «Jobber du sammen med folk som inderlig håper å se deg i morgen?». De gode ansatte er ikke bare de som fortjener ros for jobben de gjør. Finjord sa at han var enda mer på jakt etter de menneskene som får andre mennesker til å føle at de betyr mer enn bare seg selv. Én måte å gjøre det på, sa Finjord, er å ta andre på fersken i å være flink. Det er universelt for oss mennesker å like å bli tatt på fersken i å være flink. Det er også universelt å føle oss vel når vi får være oss selv, og ikke mest mulig lik andre personer. Så derfor har vi alle en viktig jobb i å ta våre kolleger på fersken i å være flink, og å vise kollegene våre at alle store og små forskjeller oss imellom er en styrke.  

Det er ofte positivt å bruke sine erfaringer. Finjord trakk på sine erfaringer som sjakkspiller, fotballtrener og ikke minst lærer. For oss som medlemmer fra Utdanningsforbundet og Fagforbundet var det lett å kjenne seg igjen i både de mange menneskemøtene Finjord fortalte om, og det var veldig inspirerende å høre hvordan både andre og han selv hadde håndtert situasjoner. Dette var veldig lett å overføre til egen hverdag i klasserommet og på arbeidsrommet med kolleger. Vi skal få både elever og kolleger til å føle seg bra, ved at de får være seg selv, og ved å ta dem på fersken i å være flink. Og da må vi kanskje la være å gi de negative beskjedene vi hadde tenkt å gi eleven. Kanskje det beste for både eleven og vårt forhold er å isteden ta hen på fersken i å være flink?   

Til slutt kan vi ta med oss garderobeloven, som Finjord lærte oss: Det er ditt ansvar at dine kolleger drar hjem og gleder seg til å møte nettopp deg igjen! For du trenger ikke bruke lang tid på den jakten som det står om i overskriften, det er du som er den gode ansatte når dine kolleger gleder seg til å se deg i morgen!