Krav om kompensasjon

Publisert: 09.03.2021

Vi krevde på vegne av våre medlemmer i skole kompensasjon for merarbeidet ved bl.a. overgang til rødt nivå. Vi fikk medhold. Her deler vi hvordan vi gjorde det, og vi har lagt ved de dokumentene vi brukte.

Nok er nok
var den klare tilbakemeldingen fra våre medlemmer ute i skole. Alt merarbeidet knyttet til overgang til rødt nivå kunne ikke lenger kalles dugnad og nå ville man ha noe igjen for det. At flere trinn var satt i karantene pga smitteforhold på skolen, og dermed fikk ødelagt sin arbeidsfrie periode (vinterferie), var dråpen for mange.

Overtid er noe man skal ha når man jobber ekstra, og lærerne er nok ikke den gruppen som håndhever det oftest, men dette er et eksempel på at den praksisen kan endres.

Vi krevde og fikk medhold fra arbeidsgiver.  Arbeidsgiver gikk med på at lærerne skal kompenseres for merarbeidet, og i en ideell verden burde dette vært en selvfølge, men slik fungerer det ikke hos oss.

Her ønsker vi å dele hva vi gjorde, og hvilke dokumenter vi brukte for å få dette igjennom.
Skråstilt tekst i parantes viser til tittelen på dokumentet vi henviser til (vedlagt):

• Utdanningsforbundet Bodø varslet onsdag 3.mars til Barnehage- og skolesjefen i kommunen at vi neste dag ville levere inn to krav. I god ånd fikk han en sniktitt på de (Krav om kompensasjon), og så avtalte vi møte neste dag.

• Neste dag gikk vi to runder med hverandre og til slutt fikk vi klare signaler om at dette gikk de med på. Powerpointen var full av gode argumenter fra vår side, og spesielt er vi glade for den drahjelpen i alt arbeidet Utdanningsforbundet Oslo har lagt ned. Takk til dere! Vi hentet også inspirasjon fra Fylkesinfo i november og fra andre lokallag. (Kilde: Utdanningsforbundet Oslo )

• Samme kveld, nesten klokken 2200, sendte Barnehage- og skolesjefen ut epost til alle skolene med beskjed til rektorene om å betale ut overtid for møter i helga og annet merarbeid (Epost til rektorer og HTV).
    Vi fikk arbeidsgiver med på kravene våre.

• Neste dag var det viktig for oss å gi alle våre tillitsvalgte på skolene det de trengte for å formidle dette til medlemmene, og å gå i dialog med rektorene om hvordan dette skulle praktiseres.
    Da tilpasset vi en presentasjon til dem (Utdanningsforbundets krav om kompensasjon), slik at de enten kunne bruke den selv, dele den på et digitalt klubbmøte, eller bare videresende den til medlemmene.
    Her ble det viktig for oss å klart kommunisere ut at det var vi i Utdanningsforbundet som hadde krevd og fått.

• Videre hadde vi ikke sendt inn "formelle" dokumenter til kommunen med krav om drøftinger, noe vi fikk gjort da: (Krav om drøftinger om kompensasjon grunnet tapt arbeidsfri periode pga smitteforhold på arbeidsplassen) (Krav om drøftinger om overtid for merarbeid grunnet Covid-19).

Takket være gode faglige argumenter fikk vi det til. At kommunen får alt kompensert fra regjeringen hjelper på, men ærlig talt; dette er noe vi har krav på også i en normal arbeidsdag.

Vi skal nå inn i videre drøftinger på dette området, og det ene kravet om kompensasjon for tapt arbeidsfri periode har de valgt å ikke svare på ennå. Jobben er ikke over og vi gir oss ikke.

Vi håper dere finner inspirasjon og hjelp her til å kreve det samme.

Lykke til! Stå på krava!

Se vedleggene og bruk de til beste for medlemmene våre i Utdanningsforbundet.

Utdanningsforbundet Bodø