Handal: Bekymret for lærerstreiken? Ja, veldig.

Medlemmene i Utdanningsforbundet vet hvor viktig barnehage og skole er for barn og elever. Vi står hver eneste dag i klasserommet i møte med deres behov og forventninger. Vi vet kanskje bedre enn noen hvilke konsekvenser det har når barnehage- og skoletilbudet er for dårlig eller faller bort.

Derfor er vi fullstendig klar over hva en streik betyr for elevene. Derfor velger vi aldri konflikt og streik med lett hjerte. Vi velger det med en klump i magen.
Vi vet også godt hva lærerløse timer betyr. Vi vet hvilke konsekvenser lærermangelen har for elevene. Når nesten hver femte person som underviser i skolen mangler lærerutdanning betyr det at tusenvis av barn får en dårligere utdanning – dag etter dag. Når halvparten av spesialundervisningen gjennomføres av folk uten spesialpedagogisk kompetanse er det ikke et tegn på at «systemet» forstår alvoret. Det gjør vi. Vi ser konsekvensene hver eneste dag. Det er et problem flere burde se.

Paradoks 

Det er et paradoks at lærerne og lærerutdanning fremheves som den viktigste faktoren for elevenes læring samtidig som flere millioner av undervisningstimer i dag gjennomføres uten at de som underviser har lærerutdanning.
Til vanlig er det for få som er opptatt av konsekvensene av dette. De som burde bekymre seg mest er lokale skolemyndigheter som har det politiske ansvaret for elevenes opplæring. Deres interesseorganisasjon, KS, forsvarer derimot dagens tilstand og utrykker ingen bekymring. Tvert imot bagatelliserer de lærermangelen og snakker ned betydningen av lærerutdanning.


De mener i fullt alvor at folk uten lærerutdanning ikke bare skal kunne jobbe som lærere, men at de gjør en vel så god jobb. Det bør faktisk uroe befolkningen.

Å hevde at de uten lærerutdanning kan gjøre en like god jobb som lærere er feil. Det har ikke støtte i forskningen, det er ikke et standpunkt de politiske partiene deler og viktigst av alt – det rammer elevene!

At KS som representant for lokale skolemyndigheter mener dette er svært alvorlig og bør får alarmklokkene til å ringe i de politiske partiene. Det undergraver den nasjonale utdanningspolitikken. Det er nemlig et standpunkt som ingen politiske partier i dag vedkjenner seg.

Streiken handler om lønn – JA. Men den handler også om å gjøre læreryrket mer attraktivt. Lønn alene løser ikke lærermangelen, men en elendig lønnsutvikling kan bidra til å forsterke den. Streiken kan kanskje bidra til å løse det problemet.
Vi trenger at mange bekymrer seg for dagens elever. Særlig etter flere år med pandemi. Det er bra at folk bryr seg og at eksperter fra ulike hold minner allmennheten om alvoret. Mitt håp er at også politikerne i KS og de politiske systemene bak KS skal ta på alvor den bekymringen vi har for elevene som ikke får en solid utdanning hver eneste hver eneste dag.

KS sitter med nøkkelen 

Og så må jeg minne alle om at «it takes two to tango». KS sitter med nøkkelen til å løse denne konflikten. Jeg håper alle forstår at den måten de forvalter arbeidsgiveransvaret for lærerne på er under enhver kritikk. Som representant for profesjonen kan jeg bare forsøke å formidle den oppgittheten som lever i norske lærerværelser over å ha en arbeidsgiver som ikke verdsetter kompetansen vår. Den oppgittheten lever side om side med bekymringen for elevene. En bekymring som nå mange heldigvis deler med oss.